The Unity of the Aristotelian Account of Phantasia in De Anima and its Distinctive Function in the Rational Soul = La Unidad del concepto aristotélico de phantasia en Sobre el Alma y su función distintiva en el alma racional

Abstract: This dissertation is about the Aristotelian account of phantasia in De Anima (DA). It has two principal aims: the first is to criticise the claim of some contemporary scholars, specifically Michael Wedin, which states that what Aristotle says in DAIII,3 explains completely the concept of p...

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Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Gallego Ortíz, María Camila
Formato: Trabajo de grado (Bachelor Thesis)
Lenguaje:Desconocido (Unknown)
Publicado: 2017
Materias:
Acceso en línea:http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll23/id/938
Descripción
Sumario:Abstract: This dissertation is about the Aristotelian account of phantasia in De Anima (DA). It has two principal aims: the first is to criticise the claim of some contemporary scholars, specifically Michael Wedin, which states that what Aristotle says in DAIII,3 explains completely the concept of phantasia, and from there all its uses in the Corpus Aristotelicum are understood. Contrary to this, I assert that passages from DAIII, 7-11 present more features and a distinctive function of phantasia. Therefore, to have a complete account and a full understanding of Aristotelian phantasia, we need to consider those passages. The second aim is related to the first one. I want to argue that the distinctive function of phantasia exhibited in DAIII, 7-11 is due to its being in the rational soul. In those passages Aristotle describes phantasia as bouleutike/logistike, as deliberative/calculative, as rational. This characterization implies a distinctive function, different from the function that it has in the perceptual soul. Resumen: Esta disertación trata del concepto aristotélico de phantasia en el Sobre el Alma y tiene principalmente dos objetivos: el primero es criticar la idea de algunos intérpretes contemporáneos, específicamente Michael Wedin, quienes argumentan que lo que dice Aristóteles en DAIII,3 explica completamente el concepto de phantasia, y por tanto, todos los usos de este concepto en el Corpus Aristotelicum se explican. Contrario a esto, yo argumento que los textos de DAIII, 7-11 presentan más características y una función distintiva de phantasia. Por tanto, para tener un completo entendimiento del concepto aristotélico de phantasia se necesita considerar esos últimos pasajes. El segundo objetivo se relaciona con el primero. Quiero argumentar que esta función distintiva que se exhibe en DAIII, 7-11 se debe a su ser en el alma racional. En aquellos pasajes Aristóteles describe phantasia como bouleutike/logistike, como deliberativa o calculativa, como racional. Esta caracterización implica una función distintiva, diferente a la función que presenta esta facultad del alma en el alma perceptual.