The Contextual Value of Social Capital for Subsistence Entrepreneur Mobility = El valor contextual del capital social para la movilidad emprendedora de los emprendedores de subsistencia

Abstract: Close-knit relationships are a distinctive facet of subsistence living, in which survival mode entrepreneurship is a way of life. These relationships fuel “bonding social capital” within informal economies as people rely on others to work, consume, and cope with scarce resources. At the sa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Barrios Fajardo, Andrés Alberto; Blocker, Christopher P.
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Desconocido (Unknown)
Publicado: Journal of Public Policy & Marketing; Vol. 34, No. 2 2015
Materias:
Acceso en línea:http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll23/id/834
Descripción
Sumario:Abstract: Close-knit relationships are a distinctive facet of subsistence living, in which survival mode entrepreneurship is a way of life. These relationships fuel “bonding social capital” within informal economies as people rely on others to work, consume, and cope with scarce resources. At the same time, policy agendas encourage business growth and social mobility by shifting informal microenterprises into the formal economy. However, success in formalized contexts requires a different form of social capital—that is, “bridging social capital” with people outside one’s immediate social network and across institutional structures. Yet policy programs often stop short of addressing how subsistence entrepreneurs manage the inherent tensions across these forms of social capital. As such, this study unpacks the contextual value of social capital using data collected with street vendors in an urban Latin American setting. The analysis identifies four entrepreneurial paths pursued by street vendors and articulates the relative value of bonding and bridging social capital across different economic and social positions. The findings advance insights for a community-centric public policy approach and offer guidance for segmentation and value proposition development within subsistence entrepreneurship programs. Resumen: Las relaciones estrechas son una faceta distintiva de la vida de subsistencia, en la que el espíritu empresarial de modo de supervivencia es una forma de vida. Estas relaciones alimentan el ""capital social"" dentro de las economías informales ya que las personas dependen de otros para trabajar, consumir y hacer frente a los recursos escasos. La agenda pública fomenta el crecimiento empresarial y la movilidad social buscando trasladar a las microempresas informales a la economía formal. Sin embargo, el éxito en los contextos formales requiere una forma diferente de capital social, generando vínculos con las personas fuera de la red social inmediata y entre las estructuras institucionales. Sin embargo, los programas públicos no llegan a abordar cómo los empresarios de subsistencia manejan las tensiones inherentes a estas formas de capital social. Como tal, este estudio analiza el valor contextual del capital social utilizando datos recopilados con vendedores ambulantes en un entorno urbano latinoamericano. El análisis identifica cuatro caminos emprendedores que persiguen los vendedores ambulantes y articula el valor relativo de vincular y unir el capital social en diferentes posiciones económicas y sociales. Los hallazgos aportan ideas para un enfoque de política pública centrado en la comunidad y ofrecen orientación para la segmentación y el desarrollo de propuestas de valor dentro de los programas de emprendimiento de subsistencia.