%0 Trabajo de grado (Bachelor Thesis) %A Martínez Carrillo, Hobeth Isnardo %D 2016 %G Desconocido (Unknown) %T Regulating land: Contending discourses in the field of land regulation in Colombia between 2006 and 2016 (ZIDRES Law case) %U http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll23/id/670 %X Abstract: Regarding regulative changes in Latin America, the literature has highlighted a decisive role played by International Financial Institutions (hereafter, IFI's), suggesting a direct influence in determining reforms on policies and particular norms. The World Bank, the International Monetary Fund and, in the Latin American region, the Inter-American Development Bank, are seen as having a central role in inducing structural and concrete reforms and, more specifically, changes in land regulation. Research on the topic has shown that those transformations occur when there is a conjunction of factors such as economic difficulties in the recipient country (crisis), sympathetic technocrats sharing a common mindset with those of the IFI's and a proper political environment willingly to facilitate the reforms. The changes seem to depend on the country's characteristics and its interaction with international agents, making more complex the process of legal change, rather than on impositions from IFI's based upon their bargaining power. This research tries to answer whether the Colombian land regulation has been determined by IFI's, by focusing on the last legal change introduced in the country: Law 1776/2016, also known as ZIDRES law. It is argued that in the Colombian case the regulative change embodied in ZIDRES law was the outcome of a confluence among interests from local elites, big national and international agro-industrial companies and the general land policy of the country, instead of a direct determination from IFI's. Moreover, it is suggested that the developmentalist discourse played a central role in providing the ideological and rhetoric toolbox for supporting the regulative change. Resumen: En relación con los cambios regulativos en América Latina la literatura ha destacado el rol decisivo jugado por las Instituciones Financieras Internacionales (IFI), para sugerir una influencia directa en la determinación de reformas sobre políticas publicas generales y normas concretas. El Banco Mundial, el Fondo Monetario Internacional y, en América Latina, el Banco Interamericano de Desarrollo, son vistos como actores centrales en la inducción de reformas de diverso nivel y, concretamente, en cambios en la regulación sobre tierras. Investigaciones relacionadas han mostrado que dichas transformaciones ocurren cuando confluyen factores como el surgimiento de dificultades económicas en los países que implementan las reformas (crisis), la participación de tecnócratas locales que simpatizan con los puntos de vista de las IFI y la existencia de un ambiente político dispuesto a facilitar las reformas. Los cambios regulativos parecen depender de las características internas de los países y de su interacción con agentes internacionales, lo que hace más complejo el proceso de cambio regulativo, en lugar de las imposiciones que puedan venir de las IFI con base en su poder de negociación. Esta investigación se cuestiona si la regulación colombiana sobre tierras ha sido determinada por IFI, lo cual se explora teniendo como foco de atención el último cambio regulativo sobre tierras introducido en el país: la Ley 1776 de 2016, también conocida como Ley ZIDRES. Se argumenta que en el caso colombiano el cambio regulativo encarnado en la Ley ZIDRES fue el resultado de una confluencia de los intereses de élites locales, grandes empresas agroindustriales nacionales e internacionales y la política pública de tierras del país, en lugar de ser una determinación directa de IFI. Adicionalmente, se sugiere que el discurso desarrollista jugó un papel central al proveer de las herramientas ideológicas y discursivas para facilitar el cambio regulativo.