Influence of Different Types of Operations in the Life Limit of an Agriculture Aircraft due to the Level of Loads = Influencia de Diferentes Tipos de Operaciones en la Vida Limite de una Aeronave de Agricultura Debido a los Niveles de Carga

The life limit of an aircraft is determined mainly by the combination of multiple factors; conditions in the daily operation, chronological age, number of flight hours and the number of flight cycles. Life limit is the total operational cycle/hours that an aircraft can fly guaranteeing its structur...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Giraldo Cataño, Santiago
Formato: Trabajo de grado (Bachelor Thesis)
Lenguaje:Desconocido (Unknown)
Publicado: 2018
Materias:
Acceso en línea:http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll23/id/1162
id ir-p17054coll23-1162
recordtype dspace
institution Biblioteca Virtual Banco de la República - Colecciones digitales
collection Custom
language Desconocido (Unknown)
topic Aerial fumigation; Life limit; Cumulative damage; Alternating stress; Mean stress; Number of cycles
Tecnología; Tecnología / Ingeniería y operaciones afines; Tecnología / Ingeniería y operaciones afines / Otras ramas de la ingeniería
spellingShingle Aerial fumigation; Life limit; Cumulative damage; Alternating stress; Mean stress; Number of cycles
Tecnología; Tecnología / Ingeniería y operaciones afines; Tecnología / Ingeniería y operaciones afines / Otras ramas de la ingeniería
Giraldo Cataño, Santiago
Influence of Different Types of Operations in the Life Limit of an Agriculture Aircraft due to the Level of Loads = Influencia de Diferentes Tipos de Operaciones en la Vida Limite de una Aeronave de Agricultura Debido a los Niveles de Carga
description The life limit of an aircraft is determined mainly by the combination of multiple factors; conditions in the daily operation, chronological age, number of flight hours and the number of flight cycles. Life limit is the total operational cycle/hours that an aircraft can fly guaranteeing its structural integrity without imposing a risk on neither the operation nor its occupants. Without any doubt, life limit can only be guaranteed by the manufacturer, if the operator has followed the standard maintenance procedures. Airworthiness of any airplane is kept, unless the aircraft is not compliant with the aviation authorities’ rules, maintenance programs or has exceeded its life limit. It is in the best interest of any aircraft operator to have a fleet that sustain the perfect balance between operational costs / life limit and it is in the best interest of the aircraft manufacturer to satisfy its customer’s needs. The intent of this study was to find the engineering support to increase the life limit of a PZL-106 Turbo Kruk model. Case study was based on APACSA company located in Ecuador, which has as a business model an aerial application. In 2002, they acquired 2 new PZL-106 Turbo Kruk. Such aircrafts are now due to reach its life limit. Aging analysis were conducted to determine the current deterioration level of the aircraft, which served as the bases to set the guidelines for future maintenance and operations practices. Overall, this investigation shows the effect of different types of operations in the maximum life of an agricultural aircraft like the Turbo Kruk, by understanding how much damage have occurred in these airplanes during the time of use and estimate a life limit extension. Resumen: La vida límite de una aeronave se encuentra principalmente determinada por la combinación de múltiples factores; condiciones en la operación diaria, longevidad, número de horas y ciclos de vuelo. La vida limite es el número de ciclos / hora operativos que una aeronave puede volar garantizando su integridad estructural sin imponer un riesgo a la operación ni a sus ocupantes. Sin duda alguna, la vida limite solo puede ser garantizada por el fabricante, siempre y cuando el operador haya seguido los procedimientos de mantenimiento estándares. La aeronavegabilidad de cualquier avión se mantiene, a menos que no cumpla con las reglas definidas por las autoridades de aviación, los programas de mantenimiento o haya excedido su vida limite. Desde el punto de vista del operador, lo más óptimo es contar con una flota que mantenga el equilibrio perfecto entre los costos operacionales y la vida limite, consecuentemente es en el mejor interés del fabricante satisfacer las necesidades de sus clientes. El objetivo de este estudio fue encontrar, por medio de métodos ingenieriles, el soporte para aumentar la vida límite de una aeronave PZL-106 Turbo Kruk. El estudio se basó en la empresa APACSA ubicada en Ecuador, que tiene como modelo de negocio la fumigación aérea. En 2002, adquirieron 2 nuevos PZL-106 Turbo Kruk. Dichas aeronaves se encuentran cerca de alcanzar su vida limite. Un análisis de degradación de la aeronave se realizó para determinar el nivel de deterioro actual, que servirá como base para establecer las pautas para el mantenimiento futuro y las prácticas de operación. En general, esta investigación muestra el efecto de diferentes tipos de operaciones en la vida máxima de un avión agrícola como el Turbo Kruk, al comprender cuánto daño ha ocurrido en estos aviones durante el tiempo de operación y estimar una extensión de vida limite.
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