Let’s go viral! / ¡Volvámonos virales!

Since the dawn of the digital age, our society has experienced big cultural changes. Questions have arisen as to how to manage this new digital world surrounding us and influencing our daily lives, how to deal with its purposes and the associated phenomena, both positive and negative. It seems unden...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Bustamante Cruz, Tatiana
Formato: Trabajo de grado (Bachelor Thesis)
Lenguaje:Desconocido (Unknown)
Publicado: 2017
Materias:
Acceso en línea:http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll23/id/1085
Descripción
Sumario:Since the dawn of the digital age, our society has experienced big cultural changes. Questions have arisen as to how to manage this new digital world surrounding us and influencing our daily lives, how to deal with its purposes and the associated phenomena, both positive and negative. It seems undeniable that this new media is here to stay and won‟t cease to impregnate our social spheres and our human spaces in many ways, so it‟s crucial to understand it as much as possible. In this research particularly, cases of virality online are analyzed. These cases are content (or people) that gain widely and rapidly, popularity and exposure online, for many different reasons. How does this virtual fame influence the lives of these people? What does it mean to be popular online for a reason which seems positive? What does it mean to be popular online for a reason which seems negative? Does „going viral’ suppose a risk for the person involved in it? Given the contemporary nature of these events, it is important to take a look at them from an academic perspective, in order to understand our online behavior and therefore ourselves as a social species. The novelty of this topic supposes an interesting look on our communication style and our culture as well. An ethnographic perspective constitutes the approach of study elected, because virality implicates masses, masses that follow with individuals that feel the need to be part of something, to be informed about a common knowledge. Through the method of interviews, this topic will be address. Three people involved in viral cases online will be questioned; some of them went viral for good reasons, some of them for not very good ones. A contrast is expected to emerge. Desde el surgimiento de la era digital, nuestra sociedad ha experimentado grandes cambios culturales. Varias preguntas se han presentado con respecto al manejo de este nuevo mundo que nos rodea e influencia, cómo lidiar con sus propósitos y fenómenos, tanto positivos como negativos. Es inevitable la presencia de estos nuevos medios, los cuales permean nuestras esferas sociales y espacios humanos de muchas maneras. Es crucial alcanzar un entendimiento sobre esto. En esta investigación particular, se analizaron casos de viralidad online. Estos casos se refieren a contenidos (o personas) que adquirieron una amplia y rápida popularidad online, por muchas razones. ¿Cómo influye entonces esta fama en la vida de estas personas?, ¿Qué significa ser popular online por una razón que parece positiva?, ¿Qué significa ser popular online por una razón que parece negativa?, “volverse viral” ¿supone un riesgo para la persona involucrada? Dada la contemporaneidad de estos episodios, es importante mirarlos desde una perspectiva académica, para poder entender nuestro comportamiento digital y por ende entendernos a nosotros mismo como especie. La novedad de este tema supone un interesante estudio sobre la comunicación y la cultura humana. Este estudio se lleva a cabo desde una perspectiva etnográfica, debido a que la viralidad implica el análisis de masas, masas compuestas por individuos que desean ser parte de algo, desean conocer un conocimiento común. Este proceso se lleva a cabo por medio de entrevistas. Tres personas involucradas en casos virales son cuestionadas; unos individuos se volvieron famosos online por razones positivas, y otros por razones no tan buenas. Emerge entonces un contraste interesante.