Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH

This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Quaestiones Disputatae: temas en debate 2018
Materias:
id ir-11634-13432
recordtype dspace
spelling ir-11634-134322021-09-24T15:04:10Z Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck Atención educación lectura escritura Evaluación del estudiante Attention education reading writing student evaluation attention éducation lecture écriture évaluation de l’étudiant Atenção educação leitura escrita Avaliação do aluno This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals in neurology. The second was to describe the scriptural features and readers of these students. In this study, a mixed research methodology was used, with some quantitative and other qualitative processes; where two questionnaires were applied, one for parents and another for teachers, designed based on DSM-5 (from its acronym in Spanish). A reading and writing test was also applied. En el presente artículo, se muestran los resultados de un estudio, tendiente a dar respuesta a dos objetivos: primero, caracterizar a los estudiantes de grado tercero de educación básica, que presentaban dificultades comportamentales y académicas, indicando la posible presencia de características de TDAH, para ser remitidos a profesionales en neurología. El segundo, es describir los rasgos escriturales y lectores de dichos estudiantes. Para ello, se utilizó una metodología de investigación mixta, con algunos procesos cuantitativos y otros cualitativos; donde se aplicaron dos cuestionarios, uno para padres de familia y otro para docentes, diseñados a partir del DSM-5; también, se aplicó una prueba de lectura y escritura.   Résumé Dans le présent article les résultats d’une étude sont exposés visant à répondre à deux objectifs : le premier, caractériser les étudiants de troisième année d’enseignement primaire présentant des difficultés scolaires et comportementales, indiquant la présence des caractéristiques de TDAH pour être dirigés vers des professionnels en neurologie ; le deuxième, décrire les traits d’écriture et de lecture de ces étudiants. Pour ce faire, une méthodologie de recherche mixte a été utilisée, avec quelques processus quantitatifs et d’autres processus qualitatifs et dans laquelle, deux questionnaires, conçus à partir du DSM-5, ont été appliqués; un pour les parents et un autre pour les enseignants. No presente artigo, mostram-se os resultados de um estudo, tendendo a responder a dois objetivos: o primeiro a caracterizar os alunos do terceiro ano da educação básica, que apresentou dificuldades comportamentais e acadêmicas, indicando a possível presença de características de TDAH, a serem encaminhadas a profissionais em neurologia. O segundo, foi descrever as características bíblicas e os leitores desses alunos. Para isso, utilizou-se uma metodologia de pesquisa mista, com alguns processos qualitativos e outros qualitativos; onde foram aplicados dois questionários, um para pais e outro para professores, desenhado a partir do DSM-5; Um teste de leitura e escrita também foi aplicado. 2018-07-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533 spa http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533/1400 Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate 11-22 application/pdf Quaestiones Disputatae: temas en debate Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 22 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11-22; 16 - 33 2422-2186 2011-0472
institution Universidad Santo Tomas
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
spellingShingle Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
description This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals in neurology. The second was to describe the scriptural features and readers of these students. In this study, a mixed research methodology was used, with some quantitative and other qualitative processes; where two questionnaires were applied, one for parents and another for teachers, designed based on DSM-5 (from its acronym in Spanish). A reading and writing test was also applied.
format Artículo (Article)
author Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
author_facet Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
author_sort Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
title Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_short Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_full Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_fullStr Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_full_unstemmed Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_sort caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de tdah
publisher Quaestiones Disputatae: temas en debate
publishDate 2018
_version_ 1712106709878571008
score 12,131701