Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias

This article is a reflection about the function that the text has in the school. From some ideas about texts interpretations and from a special language conception that gives priority to reading and writing experiences with in communicative contexts some criteria are established in order to tackle...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Rodríguez, Enrique
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2005
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/11349/18362
id ir-11349-18362
recordtype dspace
spelling ir-11349-183622019-09-19T21:27:10Z Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias Rodríguez, Enrique Reading and writing poetic text education competences. Reading and writing poetic text education competences. Lectura y escritura texto poético educación competencias. Lectura y escritura testo poético educación competencias. This article is a reflection about the function that the text has in the school. From some ideas about texts interpretations and from a special language conception that gives priority to reading and writing experiences with in communicative contexts some criteria are established in order to tackle the poetic text. In this sense, some moments and levels of reading are chatacterized with the aim of making possible a strategy that allows interdisciplinarity. Emphasis is made in the poetic character of texts, and thus, it is taken into consideration the effect caused by the literary writings on the readers: the amazement, the pleasure and the sensibility as creators of a critical reading. The writing comes from an experience teachers training and with the purpose of systematize the classroom projects that were initiated within the process. At the same time, it has oriented students that have participated as asistant. Este artículo es una reflexión sobre el lugar del texto literario en la escuela. A partir de algunas ideas sobre interpretación de textos y desde una concepción del lenguaje que da prioridad a las experiencias de lectura y escritura en contextos de comunicación, se establecen algunos criterios para abordar el texto poético. En este sentido, se caracterizan algunos momentos y niveles de lectura que posibilitan un tratamiento que integre el trabajo con otras áreas. Se hace énfasis en el carácter estético de los textos y, por tanto, en tener en cuenta el efecto de las obras literarias sobre el lector: el asombro, el gusto y la sensibilidad como generadores de una lectura crítica. El texto nace de una experiencia de acompañamiento a docentes y con el propósito de ayudar a sistematizar los proyectos de aula que se iniciaron durante el proceso. A su vez a orientado a los estudiantes que participaron como auxiliares. 2005-01-01 2019-09-19T21:27:10Z 2019-09-19T21:27:10Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/459 10.14483/22486798.459 http://hdl.handle.net/11349/18362 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/459/702 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/459/703 application/pdf Universidad Distrital Francisco José de Caldas Enunciación; Vol 10 No 1 (2005): On competences; 107-112 Enunciación; Vol. 10 Núm. 1 (2005): Sobre las competencias; 107-112 2248-6798 0122-6339
institution Universidad Distrital Francisco José de Caldas
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Reading and writing
poetic text
education
competences.
Reading and writing
poetic text
education
competences.
Lectura y escritura
texto poético
educación
competencias.
Lectura y escritura
testo poético
educación
competencias.
spellingShingle Reading and writing
poetic text
education
competences.
Reading and writing
poetic text
education
competences.
Lectura y escritura
texto poético
educación
competencias.
Lectura y escritura
testo poético
educación
competencias.
Rodríguez, Enrique
Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
description This article is a reflection about the function that the text has in the school. From some ideas about texts interpretations and from a special language conception that gives priority to reading and writing experiences with in communicative contexts some criteria are established in order to tackle the poetic text. In this sense, some moments and levels of reading are chatacterized with the aim of making possible a strategy that allows interdisciplinarity. Emphasis is made in the poetic character of texts, and thus, it is taken into consideration the effect caused by the literary writings on the readers: the amazement, the pleasure and the sensibility as creators of a critical reading. The writing comes from an experience teachers training and with the purpose of systematize the classroom projects that were initiated within the process. At the same time, it has oriented students that have participated as asistant.
format Artículo (Article)
author Rodríguez, Enrique
author_facet Rodríguez, Enrique
author_sort Rodríguez, Enrique
title Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
title_short Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
title_full Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
title_fullStr Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
title_full_unstemmed Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
title_sort una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
publishDate 2005
url http://hdl.handle.net/11349/18362
_version_ 1712444352307920896
score 12,131701