%0 Trabajo de grado (Bachelor Thesis) %A Gomez Martinez, Leydi Diana %D 2013 %G Español (Spanish) %T Propuesta pedagógica para potencializar las competencias comunicativas verbal y no verbal en los practicantes de tecnología de administración de aerolíneas y técnicos en auxiliar de vuelo en el área de avianca services en el aeropuerto el Dorado %U https://hdl.handle.net/10901/8211 %X En el área de Avianca Services se reciben quejas de los pasajeros, quienes expresan inconformidades sobre el comportamiento comunicativo de nuestros practicantes, estas quejas pueden diferentes medios. Los gerentes de las aerolíneas a las que Avianca Services presta servicio, son quienes presentan estos descontentos. La queja común es que la mayoría de ellos tienen serios problemas en cuanto a los procesos comunicativos verbales y no verbales con los clientes que solicitan servicios de orientación, información de vuelos, de recepción de pasajeros, entre otros. Estas fallas han generado inconvenientes en la operación diaria de las aerolíneas como por ejemplo que un pasajero pierda o retrase un vuelo al proporcionar una información equivocada, también que los pasajeros presenten derechos de petición y hasta demandas contra la aerolínea ante la Aeronáutica Civil. In the area of Avianca Services passenger complaints are received, who express disagreements about the communicative behavior of our practitioners, these complaints may different media. Managers of Avianca airlines to Services serves are those with these discontents. The common complaint is that most of them have serious problems concerning the verbal and nonverbal communication processes with clients requesting counseling services, flight information, of passenger reception, among others. These failures have generated problems in the daily operation of airlines such as a passenger miss or delay a flight by providing wrong information, too passengers submit to petition rights and claims against the airline before the Civil Aeronautics.In the area of Avianca Services passenger complaints are received, who express disagreements about the communicative behavior of our practitioners, these complaints may different media. Managers of Avianca airlines to Services serves are those with these discontents. The common complaint is that most of them have serious problems concerning the verbal and nonverbal communication processes with clients requesting counseling services, flight information, of passenger reception, among others. These failures have generated problems in the daily operation of airlines such as a passenger miss or delay a flight by providing wrong information, too passengers submit to petition rights and claims against the airline before the Civil Aeronautics.