Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Mancilla Monsalve, Jorge Luis
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre
Materias:
id ir-10901-18401
recordtype dspace
spelling Mancilla Monsalve, Jorge Luis
2019-04-01
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/article/view/5463
10.18041/2619-4244/dl.24.5463
It presents he development of applied research in the field educational theory supported by processes in communication, which allows the improvement of teaching strategies in the higher professional technical or tertiary level in education, considering the use of recognition patterns for the capture of emotions through the facial reactions of people, through artificial vision devices or cameras in the classroom, framed in biometric techniques. This process allows the capture of mood and disposition data; of qualitative aspect, before a style of didactics on the part of the students and with whose analysis it is possible to gather information that allows to adjust the processes of teaching and learning in the tertiary level of education, to improve its quality and impact in learning. The publication exposes the problem statement, the theoretical framework and the development objectives and methodologies for applied research, considering the tool for the implementation of the pilot or prototype of recognition and conclusions.
Se presenta el desarrollo de una investigación aplicada en el ámbito de la teoría educativa apoyado por procesos en comunicación, que permita el mejoramiento de las estrategias de enseñanza en el ámbito superior técnico profesional o nivel terciario en educación, considerando el uso de patrones de reconocimiento para la captura de las emociones a través de las reacciones faciales de las personas, mediante dispositivos de visión artificial o cámaras en el aula, enmarcados en técnicas biométricas. Este proceso permite la captura de datos del estado del ánimo y disposición; de aspecto cualitativo, ante un estilo de didáctica por parte de las y los estudiantes y con cuyo análisis se logre recabar información que permita ajustar los procesos de enseñanza y aprendizaje en el ámbito terciario de la educación, con el fin de mejorar su calidad e impactar en el aprendizaje. En la publicación se expone el planteamiento del problema, el marco teórico y los objetivos y las metodologías de desarrollo para la investigación aplicada, considerando la herramienta para la implementación del piloto o prototipo de reconocimiento y las conclusiones.
application/pdf
spa
spa
Universidad Libre
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/article/view/5463/4928
Revistas - Ciencias Económicas, Administrativas y Contables
Derechos de autor 2019 Dictamen Libre
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Dictamen Libre; No 24 (2019): Dictamen Libre; 15-42
Dictamen Libre; Núm. 24 (2019): Dictamen Libre; 15-42
2619-4244
0124-0099
Emociones
Pedagogía
Aprendizaje
Aprendizaje
comunicación
emociones
enseñanza
Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
Uso de patrones de reconocimiento de las emociones para apoyar la didáctica de enseñanza aprendizaje
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
title Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
spellingShingle Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
Mancilla Monsalve, Jorge Luis
Emociones
Pedagogía
Aprendizaje
Aprendizaje
comunicación
emociones
enseñanza
title_short Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
title_full Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
title_fullStr Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
title_full_unstemmed Use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
title_sort use of patterns of recognition of emotions to support teaching-learning didactics
author Mancilla Monsalve, Jorge Luis
author_facet Mancilla Monsalve, Jorge Luis
topic Emociones
Pedagogía
Aprendizaje
Aprendizaje
comunicación
emociones
enseñanza
topic_facet Emociones
Pedagogía
Aprendizaje
Aprendizaje
comunicación
emociones
enseñanza
language Español (Spanish)
publisher Universidad Libre
format Artículo (Article)
_version_ 1779706101823963136
score 12,131701