¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín

The objective of the research is to identify the motives that drive tourists from Medellín - Colombia and Rio de Janeiro - Brazil to visit informal territories. This qualitative research uses the Chi-square testing method. This research uses a statistical test as a procedure to analyze the data. The...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN, LÓPEZ ZAPATA, LEDYS VIANEY, LELLIS MEES, LUIZ ALEXANDRE
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre 2019
Materias:
id ir-10901-18312
recordtype dspace
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic barrio popular
favela, motivación
turismo
spellingShingle barrio popular
favela, motivación
turismo
GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN
LÓPEZ ZAPATA, LEDYS VIANEY
LELLIS MEES, LUIZ ALEXANDRE
¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
description The objective of the research is to identify the motives that drive tourists from Medellín - Colombia and Rio de Janeiro - Brazil to visit informal territories. This qualitative research uses the Chi-square testing method. This research uses a statistical test as a procedure to analyze the data. The main results show that, despite the similarity of the territories in relation to processes of informal settlements, the reasons which today tourists are persuaded in the two countries are different, however, the comparative allows you to elucidate some similar motives such: the possibility to contribute to local economic development, entertainment and leisure activities, to interact with the local population and understand the context and the socio-economic conditions in the local community develops.
format Artículo (Article)
author GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN
LÓPEZ ZAPATA, LEDYS VIANEY
LELLIS MEES, LUIZ ALEXANDRE
author_facet GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN
LÓPEZ ZAPATA, LEDYS VIANEY
LELLIS MEES, LUIZ ALEXANDRE
author_sort GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN
title ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
title_short ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
title_full ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
title_fullStr ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
title_full_unstemmed ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín
title_sort ¿why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in medellín
publisher Universidad Libre
publishDate 2019
_version_ 1692026963035684864
spelling ir-10901-183122021-02-13T02:51:38Z ¿Why do tourists come? comparative research between favelas and popular settlements in Medellín ¿Por qué vienen los turistas? Estudio comparado entre las favelas y barrios populares de Medellín GÓMEZ GÓMEZ, JOHAN SEBASTIÁN LÓPEZ ZAPATA, LEDYS VIANEY LELLIS MEES, LUIZ ALEXANDRE barrio popular favela, motivación turismo The objective of the research is to identify the motives that drive tourists from Medellín - Colombia and Rio de Janeiro - Brazil to visit informal territories. This qualitative research uses the Chi-square testing method. This research uses a statistical test as a procedure to analyze the data. The main results show that, despite the similarity of the territories in relation to processes of informal settlements, the reasons which today tourists are persuaded in the two countries are different, however, the comparative allows you to elucidate some similar motives such: the possibility to contribute to local economic development, entertainment and leisure activities, to interact with the local population and understand the context and the socio-economic conditions in the local community develops. El objetivo de la presente investigación es conocer los motivos que impulsan a los turistas a visitar las favelas y los barrios populares de Medellín, Colombia, y Río de Janeiro, Brasil. Se trata de una investigación que utiliza variables cualitativas y una metodología de análisis de datos cuantitativos mediante contraste estadístico basado en el test chi-cuadrado. Los principales resultados muestran que a, pesar de la similitud de los territorios con relación a sus procesos de producción popular del hábitat y conflictos urbanos, los motivos que hoy inducen la visita de turistas en los dos países son diferentes; sin embargo, se pueden dilucidar algunos motivos similares como: la posibilidad de aportar al desarrollo económico local, realizar actividades de entretenimiento y ocio, poder interactuar con la población local y comprender el contexto y las condiciones socioeconómicas en que se desenvuelve la comunidad local. 2019-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/6146 10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6146 spa https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/6146/5663 /*ref*/Alcaldía de Medellín y Corporación Con-vivamos (2009). Plan de desarrollo comuna 1. 2005- 2015. Medellín. /*ref*/Angarita Cañas, P. E.; Gallo, H.; Jiménez, B. I.; Atehortúa Arredondo, C. I.; Londoño Berrío, H. L.; Sánchez, L. A., … Ramírez Ortiz, M. E. (2008). Dinámicas de guerra y construcción de paz : estudio interdisciplinario del conflicto armado en la Comuna 13 de Medellín. Universidad de Medellín. Arthur, D. A.; Vieira, A., & Costa, C. (2017). Slum tourism motivations : A mixed methods approach. http://doi.org/10.1016/j. geoforum.2008.10.007.Whyte Canestraro, M. (2013). ¿Ilegales, irregulares, informales...? Aportes para un debate sobre el acceso al suelo. Nómada. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 249-270. Freire, B. (2007). A favela que se vê e que se vende: reflexões e polêmicas em torno de um destino turístico. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 22(65), 61-72. http://doi.org/10.1590/ S0102-69092007000300006 Freire, B. (2009). The favela and its touristic transits. Geoforum, 40(4), 580-588. http://doi. org/10.1016/J.GEOFORUM.2008.10.007 Freire-Medeiros, B.; Vilarouca, M. G., & Menezes, P. (2016). A Pobreza turística no mercado de pacificação: reflexões a partir da experiência da Favela Santa Marta. Caderno CRH, 29(78), 571-586. http://doi.org/10.1590/s0103- 49792016000300010 Frenzel, F., & Koenz, K. (2012). Slum Tourism : developments in a young field of interdisciplinary tourism research. Tourism Geographies, 14, 195-212. Hábitat - UN (2003). The challenge of slums : global report on human settlements. (E. P. Ltd, Ed.). Londres. Izaguirre, M.; Giraldo, C.; López, L., y Carvajal, A. (2015). Enfoques teóricos y miradas contemporáneas del turismo. Medellín: Fondo editorial Remington. Lipovetsky, G., y Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Editorial Anagrama. /*ref*/ /*ref*/López, L.; Mees, L., y Gómez, J. (2017). Turismo en territoriales informales. Las motivaciones del turista para visitar las favelas de Río de Janeiro - Brasil y las Comunas de alta ladera en Medellín - Colombia. Memorias Conferencias Centrales. Conpeht Medellín. Turismo Sostenible para la Paz, 29-35. Medellín. MacCannell, D. (1976). El turista: Una nueva teoría de la clase ociosa. S. Books, Ed. Mekawy, M. A. (2012). Responsible slum tourism: Egyptian experience. Annals of Tourism Research, 39(4), 2092-2113. http://doi. org/10.1016/j.annals.2012.07.006 Muldoon, M., & Mair, H. (2016). Blogging Slum Tourism: A Critical Discourse Analysis of /*ref*/Travel Blogs. Tourism Analysis, 21(5), 465- 479. http://doi.org/10.3727/10835421 6X14653218477525 Nuissl, H., & Heinrichs, D. (2013). Slums: Perspectives on the definition, the appraisal and the management of an urban phenomenon. Journal of the Geographical Society of Berlin. DIE ERDE, 144(2), 105-116. http://doi. org/10.12854/erde-144-8 Rodrigues, M. (2014). Tudo Junto e Misturado, o Almanaque da Favela, turismo na Santa Marta. Mar De Idéias, Ed.SITUR (2017). Boletín mensual. Antioquia. Urry, J. (2004). La mirada del turista. Lima:U. S. M. de Porres, Ed. application/pdf Universidad Libre Criterio Libre; Vol. 17 Núm. 31 (2019): Revista Criterio Libre; 365-382 2323-0886 1900-0642
score 11,388254