Environmental taxes in developed countries: the bet of colombian legislation

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Bogotá Galarza, Blanca Lyda, Díaz Castro, María Irene
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre
Materias:
id ir-10901-18285
recordtype dspace
spelling Bogotá Galarza, Blanca Lyda
Díaz Castro, María Irene
2019-12-04
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/5825
10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v17n30.5825
This article proposes to compare the Colombian tax system against countries that involve environmental taxes at the tax level, seeking to provide the most efficient and appropriate regulation for our country. Apart from the compensation and compensatory rates created in 1993 and the environmental surcharge in addition to the property tax, our country began to implement the “national consumption tax on plastic bags” and the “national carbon tax” in response to the study on the effectiveness of the taxes, fees, contributions and other existing charges for the preservation and protection of the environment requested by law 1607 of 2012. A new era of extrafiscalidad of tribute in the current Colombian tax system begins, so that both taxes are created to discourage some pattern of consumption, thus, the carbon tax seeks to reduce the use of fossil fuels and encourage technological improvements for more efficient use, and the tax on plastic bags was created with the purpose of changing the behavior of the citizen by not asking for plastic bags in supermarkets, in search of the protection of the environment. The Colombian tax system has a series of fiscal instruments focused on the care of the environment, the regulations are scattered and present difficulties in shaping an environmental tax system. The Latin American tax systems contain some environmental tributary figures but the complexity and ineffectiveness of these measures are evidenced, which have been complemented by sanctioning norms to the polluting activities. In Colombia, an evaluation of the economic model and the impact on income generating activities and their effect on the care and preservation of the environment must be carried out
El presente articulo se propone comparar el sistema tributario colombiano frente a paises que involucran a nivel de impuesto los tributos de carácter ambiental, buscando proporcionar la normativa mas eficiente y adecuada para nuestro pais. Fuera de las tasas retributivas y compensatorias creadas en 1993 y la sobretasa ambiental adicional al impuesto predial, nuestro país empezo a implementar el ≪impuesto nacional al consumo de bolsas plásticas y el ≪impuesto nacional al carbono≫ en respuesta al estudio sobre la efectividad de los impuestos, tasas, contribuciones y demas gravámenes existentes para la preservacion y proteccion del medio ambiente solicitado por la ley 1607 de 2012. Se inicia una nueva era de la extrafiscalidad del tributo en el actual sistema tributario colombiano, de modo que ambos impuestos se crean para desincentivar algun patron de consumo. Asi, elimpuesto al carbono busca disminuir el uso de los combustibles fosiles e incentivar mejoras tecnologicas para su uso mas eficiente, y el impuesto a las bolsas de plástico se creo con la finalidad de cambiar el comportamiento del ciudadano al no pedir este tipo de bolsas en supermercados, en procura de la proteccion del medio ambiente. El sistema tributario colombiano tiene una serie de instrumentos fiscales enfocados al cuidado del medio ambiente, la normatividad es dispersa y presenta dificultades para conformar un sistema tributario ambiental. Los sistemas tributarios latinoamericanos contienen algunas figuras tributarias ambientales pero se evidencia la complejidad y la deficiente efectividad de estas medidas, las cuales han sido complementadas por normas sancionatorias a las actividades contaminantes. En Colombia hay que hacer una evaluación del modelo economico y el impacto en las actividades generadoras de renta y su efecto en el cuidado y preservacion del medio ambiente
Cet article vise à comparer le système fiscal colombien à celui de pays qui appliquent des impôts environnementales, dans le but de fournir la réglementation la plus efficace et la plus appropriée pour la Colombie. Outre les compensations et les taux compensatoires créés en 1993 et la surtaxe environnementale ainsi que la impôte foncière, la Colombie a commencé à appliquer un “impôte nationale à la consommation sur les sacs en plastique” et un “impôte nationale sur le carbone” en réponse à l’étude sur l’efficacité de les impôts, redevances, contributions et autres charges existantes pour la préservation et la protection de l’environnement requises par la loi n ° 1607 de 2012. Une nouvelle ère d’extra-imposition de la impôte débute dans le système fiscal colombien actuel, de manière à créer les deux impôts décourager certains modèles de consommation. Ainsi, la impôte sur le carbone vise à réduire l’utilisation de combustibles fossiles et à stimuler les améliorations technologiques pour une utilisation plus efficace.   La impôte sur les sacs en plastique a été créée dans le but de changer le comportement du citoyen en ne demandant pas ces types de sacs dans les supermarchés, à la recherche de la protection de l’environnement. Le système fiscal colombien compte plusieurs instruments fiscaux axés sur la protection de l’environnement, la réglementation est dispersée et présente des difficultés pour élaborer un système de impôts environnementales. Les systèmes fiscaux latino-américains contiennent des chiffres tributaires environnementaux, mais la complexité et l’inefficacité de ces mesures sont évidentes et sont complétées par des normes de sanction pour les activités polluantes. En Colombie, une évaluation du modèle économique et de son impact sur les activités génératrices de revenus ainsi que de leurs effets sur le soin et la préservation de l’environnement doit être faite.
Este artigo pretende comparar o sistema tributário colombiano com países que envolvem impostos de caráter ambiental, visando proporcionar a normativa mais eficiente e adequada para a Colômbia. Fora das taxas remuneratórias e compensatórias criadas em 1993 e da sobretaxa ambiental adicional ao imposto predial, a Colômbia começou a implementar o «imposto nacional ao consumo de sacos de plástico» e o «imposto nacional ao carbono» em resposta ao estudo sobre a efetividade dos impostos, taxas, contribuições e demais imposições existentes para a preservação e proteção do meio ambiente solicitado pela Lei 1607 de 2012. Inicia-se uma nova era da extrafiscalidade do imposto no atual sistema tributário colombiano, de modo que ambos os impostos são criados para desestimular algum padrão de consumo. Assim, o imposto ao carbono busca diminuir o uso de combustíveis fósseis e estimular melhorias tecnológicas para seu uso mais eficiente, e o imposto sobre os sacos de plástico foi criado com o objectivo de mudar o comportamento do cidadão ao não encomendar este tipo de sacos nos supermercados, em prol da protecção do ambiente. O sistema tributário colombiano tem vários instrumentos fiscais voltados ao cuidado do meio ambiente, a normatividade é dispersa e apresenta dificuldades para formar um sistema tributário ambiental. Os sistemas tributários latino-americanos contêm algumas figuras tributárias ambientais mas é evidente a complexidade e a deficiente eficácia destas medidas, que foram complementadas por regras sancionatórias aplicáveis às atividades poluentes. Na Colômbia há que fazer uma avaliação do modelo econômico e o impacto nas atividades geradoras de renda e seu efeito no cuidado e preservação do meio ambiente.
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Universidad Libre
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