A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles.
The school under study follows the Ministry of Education (M.E.N) standards, which are concise written descriptions of what scholars are expected to know and be able to do grade by grade. We realized that the progression followed to teach a beginner class of 26 English Language Learners (ELL) did not...
Autores Principales: | , |
---|---|
Formato: | Tesis de maestría (Master Thesis) |
Lenguaje: | Español (Spanish) |
Publicado: |
2017-10
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://hdl.handle.net/10901/15478 |
id |
ir-10901-15478 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
Castillo, Rigoberto Bolívar Sánchez, Olga Lucía Rodríguez Mora, Lilian Constanza Bogotá 2019-04-10T21:55:46Z 2019-04-10T21:55:46Z 2017-10 https://hdl.handle.net/10901/15478 instname:Universidad Libre reponame:Repositorio Institucional Universidad Libre The school under study follows the Ministry of Education (M.E.N) standards, which are concise written descriptions of what scholars are expected to know and be able to do grade by grade. We realized that the progression followed to teach a beginner class of 26 English Language Learners (ELL) did not seem to help them to attain the goals of oral proficiency development. With this mixed-ability class we were challenged to design a unit of work that started with the end goal. We designed 11 lessons that resulted that most of the 10th graders made gains in speaking. This thesis shares with the audience a Backward Design, which is a planning teaching for understanding framework, developed by Wiggins and Mctighe (2005). The data indicate that fourteen of the participants made progress in speaking and that they all of them found the course interesting, fun and meaningful. We feel that the recently published Suggested English Curriculum (M.E.N 2016) would be an opportunity for teachers of English to try a Backward Design to guide their decisions. La escuela en estudio sigue los estándares del Ministerio de Educación (M.E.N), que son descripciones escritas concisas de lo que se espera que los académicos sepan y puedan hacer grado por grado. Nos dimos cuenta de que la progresión seguida para enseñar a una clase de 26 aprendices del idioma inglés (ELL, por sus siglas en inglés) no parecía ayudarles a alcanzar los objetivos del desarrollo de la competencia oral. Con esta clase de capacidad mixta, tuvimos el desafío de diseñar una unidad de trabajo que comenzara con el objetivo final. Diseñamos 11 lecciones que dieron como resultado que la mayoría de los alumnos de décimo grado lograron avances en el habla. Esta tesis comparte con la audiencia un Diseño Hacia Atrás, que es una enseñanza de planificación para comprender el marco, desarrollado por Wiggins y Mctighe (2005). Los datos indican que catorce de los participantes progresaron en el habla y que a todos les pareció interesante, divertido y significativo el curso. Creemos que el plan de estudios de inglés sugerido (M.E.N 2016) recientemente publicado sería una oportunidad para que los profesores de inglés intenten un diseño retroactivo para guiar sus decisiones. application/pdf spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Inglés - Enseñanza Propuesta didáctica Educación Backward Design Learning goals speaking Valores sociales -- Estudio y enseñanza Adquisición de segundo lenguaje Bilingûismo Lenguaje y lenguas -- Enseñanza Didáctica en lenguas extranjeras Diseño hacia atrás Metas de aprendizaje Hablar A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. Tesis de Maestría info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa info:eu-repo/semantics/masterThesis Anwaruddin, S. M. (2013). www.academia.edu. Obtenido de https://www.academia.edu/3279832/Understanding_by_Design_EFL_Teachers_Percepti ons Black, & William. (1998). Inside the Black Box: Raising standars through classroom Assessment Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: Classifiaction of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York: Longman, Green & Co Brown, G., & Yule, G. (2001). Teaching the spoken language. Recuperado el March de 2015, de www.cambridge.org. Cambridge University Press. 978-0-521-27384-8 Buitrago, R., & Ayala, R. (2008). Overcoming fear of speaking in English through meaningful activities: A study with teenagers. Obtenido de PROFILE' Issues in Teachers' Professional Development. Vol 9. N.1: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10700 Bygate, M. (2003). Language teaching. Obtenido de https://es.scribd.com/doc/65400398/Speaking-by-Martin-Bygate Camacho, C. (2008). Texto de aula: sociedad, pedagogía y educación. Algunas reflexiones teórico-prácticas en torno al currículo. Guía 5.Diseño de currículos pertinentes. Bogotá: Universidad de la Salle Castillo, R. (2014). Teaching and learning another language strategically. Obtenido de http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/Teaching%20an d%20learning%20another%20language%20strategically.pdf Chen, Z., & Goh, C. (04 de May de 2011). Teaching oral English in higher education: challenges to EFL teachers. Obtenido de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13562517.2010.546527?journalCode=cthe2 0 Cohen , L., & Manion, L. (1985). Research Methods in Education. London: Croom Helm Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research Methods in Education. London and New York: Taylor & Francis group Colombia, C. d. (Febrero de 1994). Biblioteca Virtual Luis Angel Arango. Obtenido de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/educacion/leyedu/indice.htm Council, o. E. (15 de February de 2017). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Obtenido de http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre1_en.asp Creswell, J. (1994). Diseño de investigación. Aproximaciones cualitativas y cuantitativas. Sage. Capítulo 9: "El procedimiento cualitativo"pp.143-171. Obtenido de http://www.catedras.fsoc.uba.ar/ginfestad/biblio/1.2.%20Creswell.%20A%20qualit....pdf El Tiempo. (14th de June de 2015). Tres claves para mejorar el bilingüismo. Obtenido de http://www.eltiempo.com/estilo-de-vida/educacion/bilinguismo-en-colombia-en-2018- solo-el-8-de-los-bachilleres-tendra-nivel-medio-de-ingles/15947757 Ellis, R. (2001). The methodology of tasks-based teaching. Recuperado el 20 de April de 2016, de https://www.kansaiu.ac.jp/fl/publicatio/pdf_education/04/rodellis.pdf Freeman, D. (1998). Doing Teacher-Research from Inquiry to Understand. Boston: Heinle & Heinle Publishers Fuentes Chaglla, R. (2015). El método backward design en el desarrollo de la comprensión y transferencia del aprendizaje del idioma inglés en las estudiantes de novenos años de educación general básica superior. Ambato, Ecuador Fusaro, M. (29 de Mayo de 2008). Usable Knowledge. Obtenido de https://www.gse.harvard.edu/news/uk/08/05/what-teaching-understanding Gan, Z. (28 de February de 2013). Understanding English speaking difficulties: an investigation of two Chinese populations. Obtenido de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01434632.2013.768622 Gutierrez, D. (January-December de 2005). Developing oral skills through communicative and interactive tasks. Obtenido de PROFILE' issues in Teachers' Professional Development: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902005000100008 Harmer, J. (2001). The practice of English Language Teaching. Harlow. England: Longman. I.E.D, C. M. (2015). Manual de Convivencia. Bogota: Subdirección imprenta distrital-DDDI Johnson, B., & Christensen, L. (2010). Educational Research. Quantitative, Qualitative and Mixed approaches. United States of America: SAGE Publications KET. (2014). Exam English. Obtenido de http://www.examenglish.com/KET/KET_listening_part2.htm Luoma, S. (2004). issu.com. Obtenido de https://issuu.com/erwinblanco/docs/sari_luoma_assessing_speaking_cambr Marzano, R. J. (2009). reading-formative-assessment-and-standards-based.pdf. Obtenido de https://cxwork.gseis.ucla.edu/pli/15/to/rq/fieldwork-portfolio/docs/reading-formativeassessment-and-standards-based.pdf Mc Graw-Hill. (n.d). Rubrics for Assessing student Writing, Listening and Speaking. Obtenido de http://www.glencoe.com/sec/glencoewriting/MiddleSchoolRubrics_876541.indd.pdf Mctighe, J., & Seif, E. (2011). Teaching for Understanding: A meaningful education for 21st. century learners MEN. (1999). Lineamientos Curriculares Idiomas Extranjeros. Bogotá. MEN. (2004). Programa Nacional de Bilinguismo 2004-2019. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles132560_recurso_pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf MEN. (2006). Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles115375_archivo.pdf MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en lenguas Extranjeras: Inglés. Bogotá. MEN. (2015). Colombia Very Well . Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles343287_recurso_1.pdf MEN. (2016). Currículo sugerido de Inglés. Obtenido de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo%2014%20Ori entaciones%20y%20principios%20Pedagogicos.pdf Nunan , D., & Bailey, K. (2009). Exploring Second Language Classroom Research: A Comprehensive Guide. Canada: HEINLE. Cengale Learning Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge University press. Nunan, D. (2009). Empowering Teachers to Classroom Research. Obtenido de http://www.culi.chula.ac.th/Research/e-Journal/bod/David%20Nunan.pdf Perkins , D., & Blythe, T. (February de 1994). Obtenido de http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb94/vol51/num05/PuttingUnderstanding-Up-Front.aspx. Perkins, D. (1993). Teaching for understanding. Obtenido de http://www.exploratorium.edu/ifiarchive/resources/workshops/teachingforunderstanding.html Perkins, D. (n.d.). Obtenido de www.gse.harvard.edu/faculty/david-perkins Richards, J. (2006). Communicative language teaching today. cambridge.: Cambridge University press Richards, J. (09 de June de 2007). Teaching listening and speaking: from theory to practice. Obtenido de http://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/teachinglistening-and-speaking-from-theory-to-practice.pdf Richards, J. C. (2010). Obtenido de http://www.professorjackrichards.com/wpcontent/uploads/Curriculum-Approaches-in-Language-Teaching.pdf Richards, J., & Rogers. (27 de 09 de 2007). Principles of communicative Language teaching and task-based instruction. Chapter 1.pdf. Obtenido de pearsonhighered.comsamplechapter/0131579061.pdf Romaña , Y. (January-June de 2015). Sype conference class: A way to promote speaking skills in the teaching and learning of English. Obtenido de PROFILE' issues in Teaching and Professional Development.: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/41856/49766 Skerrit, Z. (1993). Improving learning and teaching through action research. En Higher Education Research and Development (Vol. 12, págs. 7-14). Queensland. Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Harlow United Kingdom: Longman. University of Surrey. (Autuum de 2007). Social researchUpdate. Mind mapping. Obtenido de http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU52.pdf Vincent-Durroux, L., Poussard, C., Lavaur, J.-M., & Aparicio , X. (May de 2011). Using Call in formal learning context to develop Oral language Awareness: An Assessment. Obtenido de ERIC: http://eric.ed.gov/?id=EJ925269 Wallace, J. (1998). Action Research for Language Learners. Cambridge: Cambridge teaching and training developpment. Wiggins, G., & Mctighe, J. (2004). Obtenido de Examples and design templates.pdf Wiggins, G., & Mctighe, J. (2005). Understanding by design. United States of America: Association for supervision and curriculum development. (ASCD). Yurstseven, N. (2015). Obtenido de https://www.academia.edu/22164605/Understanding_by_Design_UbD_in_EFL_Teachin g_The_Investigation_of_Students_Foreign_Language_Learning_Motivation_and_Views |
institution |
Universidad Libre de Colombia |
collection |
DSpace |
title |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. |
spellingShingle |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. Bolívar Sánchez, Olga Lucía Rodríguez Mora, Lilian Constanza Inglés - Enseñanza Propuesta didáctica Educación Backward Design Learning goals speaking Valores sociales -- Estudio y enseñanza Adquisición de segundo lenguaje Bilingûismo Lenguaje y lenguas -- Enseñanza Didáctica en lenguas extranjeras Diseño hacia atrás Metas de aprendizaje Hablar |
title_short |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. |
title_full |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. |
title_fullStr |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. |
title_full_unstemmed |
A didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles. |
title_sort |
didactic proposal for efl speaking framed under teaching for understanding principles. |
author |
Bolívar Sánchez, Olga Lucía Rodríguez Mora, Lilian Constanza |
author_facet |
Bolívar Sánchez, Olga Lucía Rodríguez Mora, Lilian Constanza |
topic |
Inglés - Enseñanza Propuesta didáctica Educación Backward Design Learning goals speaking Valores sociales -- Estudio y enseñanza Adquisición de segundo lenguaje Bilingûismo Lenguaje y lenguas -- Enseñanza Didáctica en lenguas extranjeras Diseño hacia atrás Metas de aprendizaje Hablar |
topic_facet |
Inglés - Enseñanza Propuesta didáctica Educación Backward Design Learning goals speaking Valores sociales -- Estudio y enseñanza Adquisición de segundo lenguaje Bilingûismo Lenguaje y lenguas -- Enseñanza Didáctica en lenguas extranjeras Diseño hacia atrás Metas de aprendizaje Hablar |
publishDate |
2017-10 |
language |
Español (Spanish) |
format |
Tesis de maestría (Master Thesis) |
description |
The school under study follows the Ministry of Education (M.E.N) standards, which are concise written descriptions of what scholars are expected to know and be able to do grade by grade. We realized that the progression followed to teach a beginner class of 26 English Language Learners (ELL) did not seem to help them to attain the goals of oral proficiency development. With this mixed-ability class we were challenged to design a unit of work that started with the end goal. We designed 11 lessons that resulted that most of the 10th graders made gains in speaking. This thesis shares with the audience a Backward Design, which is a planning teaching for understanding framework, developed by Wiggins and Mctighe (2005). The data indicate that fourteen of the participants made progress in speaking and that they all of them found the course interesting, fun and meaningful. We feel that the recently published Suggested English Curriculum (M.E.N 2016) would be an opportunity for teachers of English to try a Backward Design to guide their decisions.
La escuela en estudio sigue los estándares del Ministerio de Educación (M.E.N), que son descripciones escritas concisas de lo que se espera que los académicos sepan y puedan hacer grado por grado. Nos dimos cuenta de que la progresión seguida para enseñar a una clase de 26 aprendices del idioma inglés (ELL, por sus siglas en inglés) no parecía ayudarles a alcanzar los objetivos del desarrollo de la competencia oral. Con esta clase de capacidad mixta, tuvimos el desafío de diseñar una unidad de trabajo que comenzara con el objetivo final. Diseñamos 11 lecciones que dieron como resultado que la mayoría de los alumnos de décimo grado lograron avances en el habla. Esta tesis comparte con la audiencia un Diseño Hacia Atrás, que es una enseñanza de planificación para comprender el marco, desarrollado por Wiggins y Mctighe (2005). Los datos indican que catorce de los participantes progresaron en el habla y que a todos les pareció interesante, divertido y significativo el curso. Creemos que el plan de estudios de inglés sugerido (M.E.N 2016) recientemente publicado sería una oportunidad para que los profesores de inglés intenten un diseño retroactivo para guiar sus decisiones.
|
geographic_facet |
Bogotá |
url |
https://hdl.handle.net/10901/15478 |
_version_ |
1779705800118239232 |
score |
12,131701 |