CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Camargo Escobar, Flor L, Gómez Herrera, Olga L, López Hurtado, María X
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre
Acceso en línea:https://hdl.handle.net/10901/14897
id ir-10901-14897
recordtype dspace
spelling Camargo Escobar, Flor L
Gómez Herrera, Olga L
López Hurtado, María X
2013-09-01
2019-03-19T16:17:16Z
2019-03-19T16:17:16Z
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/rc_salud_ocupa/article/view/4866
https://hdl.handle.net/10901/14897
The occupational factors to which bus drivers of urban public transportation (UPT) are daily exposed can become cardiovascular risk factors (CRF). The aim of this study was to characterize such CRF and its relation with the occupation of UPT driver. Methodology: A descriptive cross-sectional study in 75 UPT drivers in Cali, Colombia. To characterize the demographic, labor and CRF variables we applied a questionnaire based on two validated instruments Tool for Surveillance of Risk Factors of Non-communicable diseases and the Bocanument’s Inventory of Psychosocial Risks. Other measured variables were weight, height, blood pressure and waist circumference. Body mass index for overweight and obesity was calculated. Results: Participants were men with mean age of 42,1 years and high school predominant formation (66,7 %). The average service time was 17,8 years. Majority (93,3%) referred high noise exposure and 36% thermal discomfort. Most prevalent modifiable CRFs were noise (76,0%), work stress (61.3%), waist circumference >108 cm (49,3 %), alcohol consumption (48%), physical inactivity (37,3%), obesity (36%), high blood pressure (29,3%), high cholesterol level (24%), diabetes (16%), and smoking (12%). A significant association between age greater than 45 years and the presence of CRF was detected (P=0.005). Conclusions: The prevalence found in the CRF and occupational factors suggest that these drivers are under significant risk of cardiovascular disease. There is an evident need for a prompt intervention of epidemiological surveillance and health education.
Los factores ocupacionales a que diariamente se exponen los conductores de buses de transporte público urbano (TPU) son potencialmente Factores de Riesgo Cardiovascular (FRC). El objetivo de este estudio fue caracterizar los FRC y su relación con el oficio de conductor en TPU. Metodología: Estudio descriptivo de corte transversal, en 75 conductores de TPU en Cali, Colombia. Para caracterizar las variables sociodemográficas, laborales y FRC se aplicó una encuesta con base en dos instrumentos validados: Herramienta para la Vigilancia de los Factores de Riesgo de las Enfermedades no Transmisibles e Inventario de Riesgos Psicosociales de Bocanument. Se midió peso, talla, tensión arterial y perímetro abdominal. Se calculó el índice de masa corporal para sobrepeso y obesidad. Resultados: Los participantes fueron hombres, con edad promedio 42,1 años y escolaridad predominante secundaria (66,7%). El tiempo promedio de ocupación como motorista fue 17,8 años. El 93,3% expresó exposición a ruido y el 36% disconfort térmico. Los FRC modificables de mayor prevalencia fueron ruido (76%), estrés laboral (61,3%), perímetro abdominal mayor a 108 cm (49,3%), consumo de alcohol (48%), inactividad física (37,3%), obesidad (36%), presión arterial alta (29,3%), colesterol alto (24%), diabetes (16%) y hábito tabáquico (12%). Se encontró una asociación significativa entre la edad (> 45 años) y la presencia de FRC (P=0.005). Conclusiones: Las prevalencias encontradas de los FRC y los factores ocupacionales de estos conductores sugieren riesgo de sufrir enfermedad cardiovascular y la necesidad de una intervención pronta desde la vigilancia epidemiológica y educación en salud.
application/pdf
spa
spa
Universidad Libre
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/rc_salud_ocupa/article/view/4866/4151
Revistas - Ciencias de la Salud
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Revista Colombiana de Salud Ocupacional; Vol 3 No 3 (2013): Revista Colombiana de Salud Ocupacional; 18-22
Revista Colombiana de Salud Ocupacional; Vol. 3 Núm. 3 (2013): Revista Colombiana de Salud Ocupacional; 18-22
2322-634X
CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
Riesgo Cardiovascular en Conductores de Buses de Transporte Público Urbano en Santiago de Cali, Colombia
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
title CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
spellingShingle CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
Camargo Escobar, Flor L
Gómez Herrera, Olga L
López Hurtado, María X
title_short CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
title_full CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
title_fullStr CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
title_full_unstemmed CARDIOVASCULAR RISK FOR PUBLIC IN-CITY TRANSPORTATION BUS DRIVERS IN SANTIAGO DE CALI. COLOMBIA
title_sort cardiovascular risk for public in-city transportation bus drivers in santiago de cali. colombia
author Camargo Escobar, Flor L
Gómez Herrera, Olga L
López Hurtado, María X
author_facet Camargo Escobar, Flor L
Gómez Herrera, Olga L
López Hurtado, María X
language Español (Spanish)
publisher Universidad Libre
format Artículo (Article)
url https://hdl.handle.net/10901/14897
_version_ 1779705738828972032
score 12,131701