Marketing and its strategic efficiency in decision making
The main objective of this research is to denote the importance in the management of marketing information for the establishment of strategies that allow efficient decision making in environments Industrial companies. This will be achieved using the method of documentary analysis, qualitative analys...
Autores Principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo (Article) |
Lenguaje: | Español (Spanish) Español (Spanish) |
Publicado: |
Universidad Libre
2018
|
Materias: |
id |
ir-10901-14224 |
---|---|
recordtype |
dspace |
institution |
Universidad Libre de Colombia |
collection |
DSpace |
language |
Español (Spanish) Español (Spanish) |
topic |
Mercadotecnia industrial toma de decisiones planeación estratégica |
spellingShingle |
Mercadotecnia industrial toma de decisiones planeación estratégica López Pizaña, Luis Roberto Vargas Hernández, José G. Marketing and its strategic efficiency in decision making |
description |
The main objective of this research is to denote the importance in the management of marketing information for the establishment of strategies that allow efficient decision making in environments Industrial companies. This will be achieved using the method of documentary analysis, qualitative analysis of descriptive statistics. Achieving through the integration of theories, a model of decision-making based on information systems oriented to success in the resolution of strategic planning. |
format |
Artículo (Article) |
author |
López Pizaña, Luis Roberto Vargas Hernández, José G. |
author_facet |
López Pizaña, Luis Roberto Vargas Hernández, José G. |
author_sort |
López Pizaña, Luis Roberto |
title |
Marketing and its strategic efficiency in decision making |
title_short |
Marketing and its strategic efficiency in decision making |
title_full |
Marketing and its strategic efficiency in decision making |
title_fullStr |
Marketing and its strategic efficiency in decision making |
title_full_unstemmed |
Marketing and its strategic efficiency in decision making |
title_sort |
marketing and its strategic efficiency in decision making |
publisher |
Universidad Libre |
publishDate |
2018 |
_version_ |
1723229877831729152 |
spelling |
ir-10901-142242021-07-23T13:15:17Z Marketing and its strategic efficiency in decision making La mercadotecnia y su eficiencia estratégica en la toma de decisiones Marketing e sua eficiência estratégica na tomada de decisões López Pizaña, Luis Roberto Vargas Hernández, José G. Mercadotecnia industrial toma de decisiones planeación estratégica The main objective of this research is to denote the importance in the management of marketing information for the establishment of strategies that allow efficient decision making in environments Industrial companies. This will be achieved using the method of documentary analysis, qualitative analysis of descriptive statistics. Achieving through the integration of theories, a model of decision-making based on information systems oriented to success in the resolution of strategic planning. El principal objetivo de esta investigación reside en denotar la importancia en el manejo de la información de mercadotecnia para el establecimiento de estrategias que permitan una eficiente toma de decisiones en ambientes laborales de empresas del sector industrial. Lo anterior se logrará usando el método de análisis documental, cualitativo y análisis de datos de estadística descriptiva. Mediante la integración de las teorías, se obtendrá un modelo de toma de decisiones basado en sistemas de información orientados al éxito en la resolución de la planeación estratégica. O principal objetivo desta pesquisa está em denotar a importância no gerenciamento de informações de marketing para o estabelecimento de estratégias que permitam tomadas de decisão eficientes em ambientes de trabalho de empresas do setor industrial. O acima será alcançado usando o método do documentário, análise qualitativa e análise de dados da estatística descritiva. Conseguindo através da integração de teorias, um modelo de tomada de decisão baseado em sistemas de informação visando o sucesso na resolução do planejamento estratégico 2018-06-01 Artículo Revisado por Pares Académicos http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/3156 10.18041/1657-2815/libreempresa.2018v15n1.3156 spa spa https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/3156/2567 /*ref*/Aguer, M., Pérez, E. & Martínez J. (2005). Administración y dirección de empresas. Teoría y ejercicios resueltos. Madrid: Editorial universitaria Ramón Areces. /*ref*/Armstrong, G & Kotler, Philip (2013). Fundamentos de marketing. México: Pearson Educación. /*ref*/Belío, J. & Sainz, A. (2007). Conozca el nuevo marketing. El valor de la información. Madrid: Especial Directivos. /*ref*/Bishop, B. (2000). Marketing estratégico para la era digital. México: CECSA. /*ref*/Bohórquez, L. (2016). La Comprensión de las Organizaciones Empresariales y su Ambiente como Sistemas de Complejidad Creciente: Rasgos e Implicaciones. Ingeniería, 21 (3). p. 363-367. /*ref*/Cabeza, L. & Muñoz, A. (2006). Análisis del proceso de toma de decisiones en las grandes empresas de Barranquilla utilizando el análisis por conglomerados. Pensamiento y gestión, 20. p. 55-109. Recuperado el 18 de Julio del 2017 desde: https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=2499468 /*ref*/Chiavenato, I. (2009). Comportamiento organizacional. México: McGraw-Hill Interamericana. /*ref*/Cutropía, C. (1998). El plan de marketing. Cómo elaborarlo con ayuda informática. Madrid: Editorial ESIC. /*ref*/Daft, R. (2002). Organizações: Teoria e Projetos. São Paulo: Thomson/ Pionera. /*ref*/Dwyer, F. & Tanner, J. (2007). Marketing industrial. Conexión entre la estrategia, las relaciones y el aprendizaje. México: McGraw-Hill Interamericana. /*ref*/Fischer, L. & Espejo J. (2011). Mercadotecnia. México: McGraw-Hill Interamericana Editores /*ref*/Garnica C. & Maubert C. (2009). Fundamentos de marketing. México: Pearson Educación. /*ref*/Hill, C., Jones, G. & Schilling, M. (2015). Administración estratégica: teoría y casos. Un enfoque integral. México: Cengage Learning Editores. /*ref*/Indacochea, A. (2016). Estrategia para el éxito de los negocios. La prospectiva empresarial: más allá del planeamiento estratégico. México: Cengage Learning Editores. /*ref*/Jones, G. (2008). Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. México: Pearson Educación. /*ref*/Kerin, R., Hartley, S. & Rudelius, W. (2014). Marketing. México: McGraw-Hill/ Interamericana editores. /*ref*/Kotler, P. & Keller, K. (2006). Dirección de marketing. México: Pearson Educación. /*ref*/Olea, J., Contreras, O. & Barcelo, M. (2015). Las capacidades de absorcion del conocimiento como ventajas competitivas para la inserción de pymes en cadenas globales de valor. Estudios gerenciales, 32 (139). P. 127 -136. Recuperado el 19 de Julio de 2017 desde: http://www.elsevier.es/es-revista-estudios-gerenciales-354- articulo-las-capacidades-absorcion-del-conocimiento-S0123592316300213?ref erer=buscador /*ref*/Placer, E., Pérez, D. & Soto, P. (2016). Efectos de la utilización de la Inteligencia Competitiva en Pymes industriales. Intangible capital, 12 (16). P. 923-941. Recuperado el 20 de Julio de 2017 desde: http://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/ article/view/750 /*ref*/Robbins, S. & Coulter, M. (2010). Administración. México: Pearson Educación. /*ref*/Rodríguez, E. (2010). Aplicación de la planeación estratégica en el centro de investigaciones del níquel. Ingeniería Industrial, 31 (3). P. 1-6. Recuperado el 20 de Julio de 2017 desde: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3639568 /*ref*/Sainz, J. (2012). El plan estratégico en la práctica. México: ESIC Editorial. /*ref*/Segoviano, L. & Morales, A. (2016). Una perspectiva económico-institucional de la toma de decisiones: solución de problemas en situación de incertidumbre. Investigación Económica, 75 (298). p.57-75. /*ref*/Stanton, W. Etzel, M. & Walker B. (2007). Fundamentos de marketing. México: McGraw- Hill Interamericana. /*ref*/Valencia, M. (2009). La competitividad, un estudio en las Pymes desde la gestión del conocimiento. Libre Empresa, 6 (1). p. 69-82. Recuperado el 19 de Julio de 2017 desde http://www.unilibrecali.edu.co/images/revista-libre-empresa/pdf_articulos/ volumen14-2/ARTICULO_69-82.pdf /*ref*/Vargo, S. & Lusch, R. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/30161971?seq=1#page_scan_tab_contents /*ref*/Villafranco, G. (2015). Forbes México. Recuperado el 23 de julio de 2017 desde https:// www.forbes.com.mx/los-estados-con-mayor-crecimiento-economico-en-mexico/ Revistas - Ciencias Económicas, Administrativas y Contables http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia application/pdf Universidad Libre LIBRE EMPRESA; Vol 15 No 1 (2018): Libre Empresa; 29-64 Libre Empresa; Vol. 15 Núm. 1 (2018): Libre Empresa; 29-64 2538-9904 1657-2815 |
score |
12,111491 |