Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education

Globalization is a phenomenon that transcends and impacts different aspects of society. In this scenario, mobility in the academic aspect takes a leading role in the transformation of higher education in the interest of Institutions and student needs. This article’s purpose is to make a revision of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: RINCÓN MORENO, MAURICIO
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre 2017
Materias:
id ir-10901-13898
recordtype dspace
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Movilidad
internacionalización de la educación
doctores
trayectorias de los investigadores
spellingShingle Movilidad
internacionalización de la educación
doctores
trayectorias de los investigadores
RINCÓN MORENO, MAURICIO
Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
description Globalization is a phenomenon that transcends and impacts different aspects of society. In this scenario, mobility in the academic aspect takes a leading role in the transformation of higher education in the interest of Institutions and student needs. This article’s purpose is to make a revision of the literature, investigations and perspectives in the mobility of PhD’s. The first part presents a historical analysis of mobility. Then, there is a theoretical approach to the basic concepts to accurately analyze and understand the different points of view of the mobility process. Finally, the document presents the mobility perspective of Latin American PhD’s to analyze the mobility, academic production and work’s visibility in the Colombian case.
format Artículo (Article)
author RINCÓN MORENO, MAURICIO
author_facet RINCÓN MORENO, MAURICIO
author_sort RINCÓN MORENO, MAURICIO
title Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
title_short Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
title_full Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
title_fullStr Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
title_full_unstemmed Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
title_sort mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education
publisher Universidad Libre
publishDate 2017
_version_ 1678817105332404224
spelling ir-10901-138982020-09-15T22:25:24Z Mobility of colombian phd’s: revision of the state of the art internationalization of higher education Movilidad de doctores colombianos. revisión del estado del arte frente a la internacionalización de la educación superior Mobilité de médecins colombiennes, révision de l’état de l’art en face de l’internationalisation de l’enseignement supérieur Pmobilidade de doutores colombianos, revisão do estado da arte frente à internacionalização da educação superior RINCÓN MORENO, MAURICIO Movilidad internacionalización de la educación doctores trayectorias de los investigadores Globalization is a phenomenon that transcends and impacts different aspects of society. In this scenario, mobility in the academic aspect takes a leading role in the transformation of higher education in the interest of Institutions and student needs. This article’s purpose is to make a revision of the literature, investigations and perspectives in the mobility of PhD’s. The first part presents a historical analysis of mobility. Then, there is a theoretical approach to the basic concepts to accurately analyze and understand the different points of view of the mobility process. Finally, the document presents the mobility perspective of Latin American PhD’s to analyze the mobility, academic production and work’s visibility in the Colombian case. La globalización es un fenómeno que trasciende e impacta en diferentes aspectos de la sociedad; en este escenario la movilidad en el ámbito académico toma un papel central en la transformación de la educación superior, en las necesidades de los estudiantes e intereses de las instituciones. El propósito de este artículo es hacer una revisión de la literatura, investigaciones y perspectivas de la movilidad de doctores. La primera parte presenta un análisis de tipo histórico con relación al fenómeno de estudio, la movilidad. Posteriormente se hace una aproximación teórica a los conceptos básicos, con el fin de hacer precisiones conceptuales que faciliten la comprensión de los diferentes enfoques a través de los cuales se han analizado los procesos de movilidad. La parte final del documento se centra en presentar la perspectiva de la movilidad de los doctores en Latinoamérica, para posteriormente analizar el caso colombiano, tanto lo que tiene que ver con movilidad como lo relativo a la producción académica y la visibilidad de estos trabajos. La mondialisation est un phénomène qui transcende et a un impact sur les différents aspects de la société, dans ce scénario, la mobilité dans le milieu universitaire joue un rôle central dans la transformation de l’enseignement supérieur dans les besoins et intérêts des élèves des établissements. Le but de cet article est d’examiner la littérature, la recherche et les perspectives de mobilité des médecins. La première partie présente l’analyse d’un phénomène historique par rapport à l’étude de la mobilité. Il devient alors une approche théorique à la base, d’apporter des éclaircissements conceptuels qui facilitent la compréhension des différentes approches par lesquelles nous avons analysé le processus de mobilité. La dernière partie de cet article est de présenter le point de vue de la mobilité des médecins en Amérique latine, plus tard, d’analyser le cas de la Colombie, si elle a à voir avec la mobilité en ce qui concerne la production académique et la visibilité de ces œuvres. A globalização é um fenômeno que transcende e impacta em diferentes aspectos da sociedade; neste cenário a mobilidade no âmbito acadêmico toma um papel central na transformação da educação superior, nas necessidades dos estudantes e interesses das instituições. O propósito deste artigo é fazer uma revisão da literatura, pesquisas e perspectivas da mobilidade de doutores. A primeira parte apresenta uma análise do tipo histórico com relação ao fenômeno de estudo, a mobilidade. Posteriormente faz-se uma aproximação teórica aos conceitos básicos, com o fim de fazer precisões conceituais que facilitem a compreensão dos diferentes enfoques através dos quais tem-se analizado os processos de mobilidade. A parte final do documento centra-se em apresentar a perspectiva da mobilidade dos doutores na América Latina, para posteriormente analisar o caso colombiano, tanto no que refere-se a mobilidade, como o relativo à produção acadêmica e a visibilidade destes trabalhos. 2017-11-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/1136 10.18041/1900-0642/criteriolibre.2013v11n18.1136 spa https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/1136/873 /*ref*/Albornoz, M., y Plaza, L. (2011). agenda 2011. temas de indicadores de ciencia y tecnología. /*ref*/Altbach, P. G. (2004). Globalisation and the university: Myths and realities in an unequal world. tertiary education and management, 10(1). /*ref*/Altbach, P. G.; Reisberg, L.; Rumbley, L. E. (2009). trends in global higher education: tracking an academic revolution. Center for International Higher Education. /*ref*/Anzola Montero, G. (2011). Realidad de los posgrados en Colombia y su situación frente a la reforma de la ley 30. revista uDca actualidad y Divulgación científica, 14. /*ref*/Aupetit, S. D.; Gérard, E. (2009). fuga de cerebros, movilidad académica y redes científicas. /*ref*/Perspectivas latinoamericanas (primera ed.) México, D.F.: Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. /*ref*/Banco Mundial (2010). Doing Business 2010 colombia. /*ref*/Barrere, R.; Luchilo, L.; Raffo, J. (2004). Highly skilled labour and international mobility in south America. OecD Science, technology and industry Working Papers. /*ref*/Bello, G. (2007). Programas de doctorado en Colombia. revista ciencias de la Salud, 5(2). /*ref*/Brandi, M. (2006). La historia del brain drain. revista iberoamericana de ciencia, tecnología y Sociedad, 3(7). /*ref*/Buti, A. (2008). Movilidad de investigadores uruguayos. revista iberoamericana de ciencia, tecnología y Sociedad, 4(10). /*ref*/Cañibano, C.; Otamendi, J.; Solís, F. (2010). Investigación y movilidad internacional: análisis de las estancias en centros extranjeros de los investigadores andaluces. revista española de Documentación científica, 33. /*ref*/Cañibano Sánchez, C.; Encinar del Pozo, M. I.; Muñoz Pérez, F. F. (2008). economía del conocimiento y la innovación. /*ref*/Colciencias (2011). convocatoria para estimular la inserción de doctores colombianos y del extranjero a las empresas en colombia. Recuperado el 10 de agosto, 2012, de: http:// www.colciencias.gov.co/node/2287. /*ref*/Colciencias (2012). Scienti- CvLAC. Recuperado el 25 de agosto de 2012, de: http://www. colciencias.gov.co/ /*ref*/Cuevas, J. L. G.; Pérez, M. G. (2011). El espacio iberoamericano del conocimiento. Una visión desde la universidad latinoamericana y caribeña. revista iberoamericana de educación (57). /*ref*/De Filippo, D. (2008). estudio de la movilidad de los investigadores y su impacto en la actividad científica. el caso de una universidad española. Madrid: Carlos III. /*ref*/Díaz, M.; Morfín, J. (2003). Comunidades de aprendizaje: los grupos de personas que están aprendiendo y fortaleciéndose juntas. iniciativa mexicana de aprendizaje para la conservación: intercambiando experiencias para un futuro Sustentable. /*ref*/Flores, P. B. (2009). El estado del arte en materia de movilidad internacional de estudiantes: tipos de enfoques. Documento de trabajo, (40). /*ref*/Flores, P. B. (2010). Principales evidencias de la movilidad internacional de graduados universitarios argentinos. revista iberoamericana de ciencia, tecnología y Sociedad, 5. /*ref*/Harfi, M. (2006). Movilidad de doctores: tendencias y temas en debate. revista iberoamericana de ciencia, tecnología y Sociedad, 3. /*ref*/Iredale, R. (2001). The migration of professionals: theories and typologies. international migration, 39(5). /*ref*/Kelo, M.; Teichler, U.; Wächter, B. (2006). eurOData: Student mobility in european higher education: Lemmens. /*ref*/Khadria, B. (2004). Human resources in Science and Technology in India and the international movility of highly Indians. OcDe Science, tecnology and industry Working papers: OECD Publishing. /*ref*/Knight, J. (1993). Internationalization: management strategies and issues. international education magazine, 9(1). /*ref*/Knight, J. (1994). internationalization: elements and checkpoints: Canadian Bureau for International Education Research. /*ref*/Knight, J. (2003). Updating the definition of internationalization. international higher education, 33(6). /*ref*/Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in international education, 8(1). /*ref*/Knight, J. (2006). Internationalization: Concepts, complexities and challenges. international handbook of higher education. /*ref*/Knight, J. (2008). Higher education in turmoil: the changing world of internationalization. Toronto (Canada): Sense Publishers Rotterdam. /*ref*/Leland, H. E. (2012). Option pricing and replication with transactions costs. the journal of finance, 40(5). /*ref*/Lema, F. (2003). La construcción de la sociedad del conocimiento en América Latina. La diáspora del conocimiento. revista de estudios avanzados iDea, 3(5). /*ref*/López, F.; Esparrells, P.; García, V. (2009). Movilidad internacional de la Universidad Española: Análisis regional e institucional del programa Sócrates-Erasmus. revista de estudios regionales, (85). /*ref*/Luchilo, L. (2011). Internacionalización de investigadores argentinos: el papel de la movilidad hacia España. revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 6(16). /*ref*/Meyer, J. B.; Kaplan, D.; Charum, J. (2001). Scientific nomadism and the new geopolitics of knowledge. international Social Science Journal, 53(168). /*ref*/OCyT (2009). indicadores de ciencia y tecnología, colombia 2008 (primera ed.) Bogotá: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. /*ref*/OECD (2009). education at a glance: indicators. Paris: OECD. /*ref*/Oteiza, E. (1970). Emigración de profesionales, técnicos y obreros calificados argentinos a los Estados Unidos: Análisis de las fluctuaciones de la emigración bruta julio 1950 a junio 1970. Desarrollo económico, 10(39/40). /*ref*/Oteiza, E. (1996). Drenaje de cerebros. Marco histórico y conceptual. reDeS, septiembre, 3. /*ref*/PND (2010-2014). Plan nacional de Desarrollo. /*ref*/RICYT (2012). red iberoamericana de indicadores de ciencia y tecnología - ricyt - graduados de doctorado. Recuperado el 2 de septiembre de 2012, de: http://bd.ricyt.org/explorer.php/ query/submit?excel=on&indicators[]=TITDO C&syear=1990&eyear=2009& /*ref*/Romano, S. C. (2011). Desafíos educativos en la construcción del espacio cultural-social común en Sudamérica. revista interuniversitaria de formación del Profesorado, 43. /*ref*/SCImago (2007). SJR — SCImago Journal & Country Rank. Recuperado enl 21 de octubre de 2012, de: http://www.scimagojr.com /*ref*/Schwartzman, S. (2009). Nacionalismo versus Internacionalismo en las políticas de formación de recursos humanos de alto nivel. I. C. - IRD (ed.), fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. México: IESALC - CINVESTAV - IRD. /*ref*/SNIES-MEN (2012). Sistema Nacional de Informacion de Educacion Superior, Consulta de programas de doctorado. Recuperado el 27 de agosto 27 de 2012, de: http://snies.mineducacion. gov.co/ConsultaSnies/ConsultaSnies/ consultarInfoProgramasAcademicos.jsp /*ref*/Solimano, A. (2008). the international mobility of talent: types, causes, and development impact: Oxford: Oxford University Press. /*ref*/Tirole, J. (1994). the theory of industrial organization. MIT press. /*ref*/Universidad Nacional de Colombia (2009). Plan global de desarrollo 2010-2012. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia. /*ref*/Vicerrectoría de Investigación (2009). capacidades de invesetigación en la universidad nacional de colombia 2000-2008: una aproximación desde el capital intelectual. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. /*ref*/Wit, H. D. (2011a). el proceso de Bolonia, la estrategia de lisboa y el espacio europeo de educación Superior e investigación. /*ref*/Wit, H. D. (2011b). Globalización e internacionalización de la educación superior. ruSc. revista de universidad y Sociedad del conocimiento, 8(2). http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia application/pdf Universidad Libre Criterio Libre; Vol. 11 Núm. 18 (2013): Revista Criterio Libre No. 18; 279-304 2323-0886 1900-0642 10.18041/1900-0642/criteriolibre.v11i18
score 11,36867