Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction

This article aims to present a methodology for the inclusion of ICT in Colombian SMEs; the methodology is based on the theory of the strategic direction and on information collected in 106 SMEs in the city of Santiago de Cali, Colombia. The research was conducted in three stages: (a) analysis of the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Aguilera Castro, Adriana, Riascos Erazo, Sandra Cristina
Formato: Artículo revisado por pares
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre 2016
Materias:
TIC
id ir-10901-13805
recordtype dspace
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Dirección estratégica
metodología
PYMES
TIC
spellingShingle Dirección estratégica
metodología
PYMES
TIC
Aguilera Castro, Adriana
Riascos Erazo, Sandra Cristina
Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
description This article aims to present a methodology for the inclusion of ICT in Colombian SMEs; the methodology is based on the theory of the strategic direction and on information collected in 106 SMEs in the city of Santiago de Cali, Colombia. The research was conducted in three stages: (a) analysis of the most relevant aspects of the strategic direction; (b) collection of information of ICT in SMEs; (c) the information analysis and structuring of the methodology proposed. Among the most important results you can highlight three: fi rst, that there is signifi cant alignment between the ICT strategic plans and strategic plans of SMEs; second, the budget allocation for the inclusion and maintenance of ICT in SMEs is low; even for some of these companies are not established formally; and third, it was established that ICT effectively support the decision making processes in SMEs.
format Artículo revisado por pares
author Aguilera Castro, Adriana
Riascos Erazo, Sandra Cristina
author_facet Aguilera Castro, Adriana
Riascos Erazo, Sandra Cristina
author_sort Aguilera Castro, Adriana
title Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
title_short Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
title_full Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
title_fullStr Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
title_full_unstemmed Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
title_sort methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction
publisher Universidad Libre
publishDate 2016
_version_ 1697734628037623808
spelling ir-10901-138052021-04-13T15:38:43Z Methodology for inclusion of ict in smes based on the strategic direction Metodología para la inclusión de las tic en las pymes fundamentada en el direccionamiento estratégico Méthodologie pour l'inclusion du tic dans les pemes fondée dans l'adressage stratégique Metodologia para a inclusão das tic em pemes baseado em endereço estratégico Aguilera Castro, Adriana Riascos Erazo, Sandra Cristina Dirección estratégica metodología PYMES TIC This article aims to present a methodology for the inclusion of ICT in Colombian SMEs; the methodology is based on the theory of the strategic direction and on information collected in 106 SMEs in the city of Santiago de Cali, Colombia. The research was conducted in three stages: (a) analysis of the most relevant aspects of the strategic direction; (b) collection of information of ICT in SMEs; (c) the information analysis and structuring of the methodology proposed. Among the most important results you can highlight three: fi rst, that there is signifi cant alignment between the ICT strategic plans and strategic plans of SMEs; second, the budget allocation for the inclusion and maintenance of ICT in SMEs is low; even for some of these companies are not established formally; and third, it was established that ICT effectively support the decision making processes in SMEs. El artículo tiene como objetivo presentar una metodología para la inclusión de las TIC en las PYMES colombianas; la metodología se encuentra fundamentada en la teoría del direccionamiento estratégico y en la información recolectada en 106 PYMES de la ciudad de Santiago de Cali, Colombia. La investigación se realizó en tres etapas: a) análisis de los aspectos más relevantes del direccionamiento estratégico; b) recolección de información de las TIC en las PYMES; c) análisis de la información y estructuración de la metodología a proponer. Entre los resultados más importantes se pueden resaltar tres: primero, que existe una alineación significativa entre los planes estratégicos de las TIC y los planes estratégicos de las PYMES; segundo, que la asignación presupuestal para la inclusión y mantenimiento de las TIC en las PYMES es baja; incluso para algunas de estas empresas no se encuentra establecida formalmente; y tercero, se estableció que las TIC apoyan efectivamente los procesos de toma de decisiones en las PYMES. L'article a pour objectif présenter une méthodologie pour l'inclusion du TIC dans les Pemes colombiennes; la méthodologie est fondée dans la théorie de l'adressage stratégique et dans l'information récoltée dans 106 Pemes de la ville de Santiago de Cali, en Colombie. La recherche a été réalisée dans trois étapes: a) analyse des aspects les plus importantes de l'adressage stratégique; b) récolte d'information sur les TIC dans les Pemes; c) analyse de l'information et structuration de la méthodologie à proposer. Entre les résultats les plus importants on peut ressortir trois: premier, qu'un alignement significatif existe entre les plans stratégiques du TIC et les plans stratégiques des Pemes; deuxième, que l'allocation budgétaire pour l'inclusion et le maintien du TIC dans les Pemes est basse; même pour certains de ces entreprises elle ne trouve pas établie formellement; troisième, il a été établi que les TIC appuient effectivement les processus de prise de décisions dans les Pemes. O artigo tem como objetivo apresentar uma metodologia para a inclusão das TIC em Pemes colombianas; a metodologia é baseada na teoria do endereço estratégico e na informação recolhida em 106 Pemes da cidade de Santiago de Cali, Colômbia. A investigação foi levada a cabo em três fases: a) análise dos aspectos mais relevantes do endereço estratégico; b) recolha de informação das TIC em Pemes; c) análise da informação e estruturação da metodologia para propor. Entre os resultados mais importantes pode ser salientados: primeiro, que um alinhamento signifi cante existe entre os planos estratégicos das TIC e os planos estratégicos das Pemes; segundo, que a dotação presupuestal para a inclusão e manutenção das TIC nas Pemes é baixa; até mesmo para algumas destas companhias ista não é formalmente estabelecida; terço, é estabelecido que as TIC apóiam efetivamente os processos de tomada de decisões nas Pemes. 2016-06-01 Artículo revisado por pares http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/86 10.18041/1900-0642/criteriolibre.2016v14n24.86 spa https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/86/60 /*ref*/Alemna, Anankyela Abana, & SAM, Joel (2006). Critical issues in information and communication technologies for rural development in Ghana. Information Development, 22(4), pp. 236- 239. /*ref*/Apulu, Idisemi y Latham, Ann (2011). The Benefits of ICT Adoption: An Empirical Study of Nigerian SMEs. 2nd International Conference on Information Management and Evaluation. Ted Rogers School of Management, Ryerson University, Toronto, Canada. /*ref*/Applegate, Lynda; Austin, Robert, & Mcfarlan, Warren (2004). Estrategia y gestión de la información corporativa. McGraw-Hill. /*ref*/Arendt, Lukasz (2008). Barriers to ICT Adoption in Smes: How to Bridge the Digital Divide? Journal of Systems and Information Technology, 10 (2), pp. 93-108. /*ref*/Barba-Sánchez, Virginia; Martínez-Ruiz, María del Pilar and Jiménez-Zarco, Ana Isabel (2007). Drivers, Benefits and Challenges of ICT Adoption by Small and Medium Sized Enterprises (SMEs): A Literature Review. Problems and Perspectives in Management, Vol. 5, No. 1, pp 103-114. /*ref*/Bueno Campos, Eduardo; Salmador Sánchez, María Paz; Merino Moreno, Carlos y Martin Castilla, Juan Ignacio (2006). Dirección estratégica: Desarrollo de la estrategia y analisis de casos. Madrid: Pirámide, p. 34. /*ref*/Caldeira, Mario Maciel, and Ward, John (2002). Understanding the successful adoption and us of IS/IT in SMEs: an explanation from Portuguese manufacturing industries. Information Systems Journal, 12(2), pp. 121-152. /*ref*/Camacho, Manuel (2002). Direccionamiento estratégico: análisis de una herramienta poderosa. Revista Vía Salud, (21), p. 2. /*ref*/Caron, John & Jeffrey, Harrison (2002). Fundamentos de la dirección estratégica (2ª ed.) Madrid: Internacional Thomson Editores. /*ref*/Carr, Nicholas (2005). Las tecnologías de la información ¿Son realmente una ventaja competitiva?. España: Empresa Activa. /*ref*/Chong, Alberto (2007). Módulo IV: Usos Educativos de la Teleconferencia. Recuperado en noviembre de 2009, de: www.ulsa.edu.mx/~edudist1/nuevas_ tecnologias/presentaciones/m4/sesion1.ppt Dadzie, Perpetua, and Dzandun Lucy (2012). Facilitating ICT adoption among research scientists in Ghana. Library Philosophy and Practice Academic OneFile. Web. 5 July 2013. /*ref*/DANE (mayo de 2005). Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Censo General. /*ref*/Dess, Gregory & Lumpkin, Thomas (2003). Dirección estratégica: creando ventajas competitivas. Madrid: McGraw-Hill. /*ref*/Gómez Mont, Araiza Carmen (1992). El desafío de los nuevos medios de comunicación en México. México: AMIC. /*ref*/Gupta, Babita; Dasgupta, Subhasish, and Gupta, Atul (2008) Adoption of ICT in a government organization in a developing country: an empirical study. The Journal of Strategic Information Systems, 17(2), pp. 140-154. IDC España, I. D. (2007). TIC para las PYMES. Madrid: LID Editorial Empresarial. /*ref*/Johnson, Gerry & Scholes, Kevan (1997). Dirección estratégica: análisis de la estrategia de las organizaciones (3ª ed.) Madrid: Prentice Hall. /*ref*/Macgregor, Robert; Vrazalic, Lejla; Carlsson, Sten; Bunker, Deborah & Magnusson, Monika. (2002). The Impact of Business Size and Business Type on Small Business Investment in Electronic Commerce: A Study of Swedish Small Businesses. Australian Journal of Information Systems, 9 (2), pp. 31-39. /*ref*/Martínez Avella, Mario Ernesto (2005). Ideas para el cambio y el aprendizaje en la organización. Ecoe Ediciones. /*ref*/Modimogale, Lloyd & Kroeze, Jan (2009). Using ICTs to Become a Competitive SME in South Africa. Proceedings of the 13th International Business Information Management Association (IBIMA). November 2009, Marrakech, Morocco, pp. 504-513. /*ref*/Obino, Samuel (2012). The Adoption of Information and Communication Technology by Small Enterprises in Thika Municipality, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 3(3). /*ref*/OECD (2007). Classifying Information and Communication Technology (ICT) services. Disponible en: http://www.oecd.org/ science/sci-tech/38226951.pdf. OCyT, O. d. (2009). Indicadores de Ciencia y Tecnologia Colombia 2009. Recuperado el 20 de marzo de 2010, de: http:// ocyt.org.co/html/index.php?option=com_ content&view=category&layout= blog&id=56&It emid=93. /*ref*/Portafolio (2012). Uso de las TIC, un salto a la modernidad. Recuperado el 4 de diciembre de 2012. /*ref*/Porter, Michael Eugene (2001). Strategy and the Internet, Harvard Business Review, 79 (3). Riascos, Sandra Cristina (2008). Modelo para la evaluación de la efectividad de la tecnología informática en el entorno empresarial. Ingeniería e Investigación, 28(2). /*ref*/Riascos, Sandra Cristina (2010). Análisis estratégico para la inclusion de las TIC a nivel empresarial. I Simposio de Investigación, Capítulo Suroccidente, ASCOLFA. Disponible en: http://www.ascolfa.edu.co/ archivos/3.6%20EyC%20-%20RIASCOS%20 (P).pdf. /*ref*/Ronda Pupo, Guillermo Armando y Marcané, Laserra José Angel (2004). Dirección estratégica integrada. Un enfoque para integrar los niveles estratégico, táctico y operativo. Instituto de Información Científica y Tecnológica, (19), 4. /*ref*/Sieber, Sandra; Porta, Valentín y Valor, Joseph (2006). Los sistemas de información en la empresa actual: aspectos estratégicos y alternativas tácticas. España: McGraw-Hill. /*ref*/Suaréz, Carlos y Gómez, Alvaro (2004). Sistemas de información: Herramientas practicas para la gestión empresarial. Mexico: Alfaomega. /*ref*/Wheelen, Tomas & Hunger, David (2007). Administración estratégica y política de negocios: conceptos y casos (10a. ed.) México: Pearson Education. /*ref*/Siu Mane, Lai; Lai Wai, David; Keshwar Seebaluck, Ashley & Teeroovengadum, Viraigyan (2011). Impact of information technology on quality management dimensions and its implications. European Business Review, 23(6), pp. 592- 608. /*ref*/Schermerhorn, John (2006). Health Care Management. First edition. United States of America: Wiley Revistas - Ciencias Económicas, Administrativas y Contables application/pdf Universidad Libre Criterio Libre; Vol. 14 Núm. 24 (2016): Revista Criterio Libre No. 24; 149-167 2323-0886 1900-0642
score 11,391977