Consideration of the school as a socio-spatial system

Teacher training proves to be a focal point within higher education, including schools that train new teachers. This topic is central in Latin America and particularly in Colombia. It takes education as the engine of social transformation and where the teacher is a crucial agent of this situation. A...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Machuca Téllez, Gerardo Andrés
Formato: Artículo revisado por pares
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Avances de Investigación 2014
Materias:
id ir-10901-13218
recordtype dspace
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Formación docente
saber y práctica pedagógica
socio-espacialidad
transformación social
educación superior
spellingShingle Formación docente
saber y práctica pedagógica
socio-espacialidad
transformación social
educación superior
Machuca Téllez, Gerardo Andrés
Consideration of the school as a socio-spatial system
description Teacher training proves to be a focal point within higher education, including schools that train new teachers. This topic is central in Latin America and particularly in Colombia. It takes education as the engine of social transformation and where the teacher is a crucial agent of this situation. A research report outlining a proposal to address teacher training through the understanding of the school as a socio -spatial system from the reflection of the practical and pedagogical knowledge is presented. This hy developing two stages, the first, a foundation of socio -spatial category for justification to see the school and the second with a mediation with teachers in training for the consolidation of a teacher training module supported hy the proposed theme; this exercise is based on an exercise of hermeneutic interpretation and a qualitative - ethnographic approach. This is based on the thesis presented by the author to obtain the degree of Master of Education from Free University of Colombia.
format Artículo revisado por pares
author Machuca Téllez, Gerardo Andrés
author_facet Machuca Téllez, Gerardo Andrés
author_sort Machuca Téllez, Gerardo Andrés
title Consideration of the school as a socio-spatial system
title_short Consideration of the school as a socio-spatial system
title_full Consideration of the school as a socio-spatial system
title_fullStr Consideration of the school as a socio-spatial system
title_full_unstemmed Consideration of the school as a socio-spatial system
title_sort consideration of the school as a socio-spatial system
publisher Avances de Investigación
publishDate 2014
_version_ 1697734534470041600
spelling ir-10901-132182021-04-13T15:41:27Z Consideration of the school as a socio-spatial system Comprensión de la escuela como un sistema socio-espacial Machuca Téllez, Gerardo Andrés Formación docente saber y práctica pedagógica socio-espacialidad transformación social educación superior Teacher training proves to be a focal point within higher education, including schools that train new teachers. This topic is central in Latin America and particularly in Colombia. It takes education as the engine of social transformation and where the teacher is a crucial agent of this situation. A research report outlining a proposal to address teacher training through the understanding of the school as a socio -spatial system from the reflection of the practical and pedagogical knowledge is presented. This hy developing two stages, the first, a foundation of socio -spatial category for justification to see the school and the second with a mediation with teachers in training for the consolidation of a teacher training module supported hy the proposed theme; this exercise is based on an exercise of hermeneutic interpretation and a qualitative - ethnographic approach. This is based on the thesis presented by the author to obtain the degree of Master of Education from Free University of Colombia. La formación docente resulta ser un punto de atención dentro de la educación superior, en particular de las facultades orientadas a la formación de nuevos docentes. Este tema ocupa un lugar central que involucra el contexto latinoamericano y en particular el colombiano desde el principio que toma a la educación como el motor de transformación social y donde el docente es agente primordial de esta situación. Se presenta un informe de investigación que esboza una propuesta para atender la formación docente por medio de la comprensión de la escuela como un sistema socio-espacial, a partir de la reflexión de las prácticas y saberes pedagógicos. Lo anterior por medio del desarrollo de dos movimientos particulares, el primero de ellos una fundamentación de la categoría socio-espacial para la justificación de ver la escuela y la segunda con una mediación con docentes en formación para la consolidación de un módulo de formación docente en el tema propuesto, ejercicio apoyado en un ejercicio de interpretación hermenéutica y de abordaje cua- litativo-etnográfico. Lo anterior se consolida en el trabajo de grado presentado por el autor para la obtención del título de Magister en Educación de la Universidad Libre de Colombia. 2014-10-01 Artículo revisado por pares http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2280 10.18041/1657-7531/interaccion.0.2280 spa https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2280/1739 /*ref*/Ameigeiras, A. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En Irene Vasilachis de Gialdino (Comps.). Estrategias de Investigación Cualitativa, pp. 122-142. Barcelona: Gedisa. /*ref*/Arendt, H. (1993) La condición humana. Barcelona Editorial Paidós /*ref*/Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós. /*ref*/Cullen, C. (2004). Perfiles ético-políticos de la educación. Buenos Aires: Paidós. /*ref*/Delgado Mahecha, O. (2003). Debates Sobre El Espacio En La Geografía Contemporánea. Bogotá: Universidad Nacional De Colombia, Red de Estudios de Espacio y Territorio. /*ref*/Habermas, J. (2001). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus. /*ref*/Hawley, A. (1982). Ecología Humana.. Madrid: Tecnos. /*ref*/lESCAL (2004). La formación de los docentes en Colombia: estudio diagnóstico. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. /*ref*/Lindon, A. 8t Hiernaux, D. (2010). Los giros de la geografía humana: desafíos y horizontes. México: Anthropos. /*ref*/Londoño, G. (2010). Docentes Ámbito Universitario. El saber pedagógico componente fundamental en la docencia universitaria. Bogotá: Unisalle. /*ref*/Lynch, K. (1998). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili SA. /*ref*/Machuca, G. (2011). Estrategias de enseñanza para la comprensión de los humedales como sistemas socio-espaciales: elementos para el estudio socio-espacial del espacio geográfico. Tesis de pregrado. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. /*ref*/Montañez, G., et al. (1997). Geografía y Ambiente: Enfoques y perspectivas. Bogotá: UniSabana. /*ref*/Quintar, E. (2005). En diálogo epistémico-didáctico. México: IPECAL. /*ref*/Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio, técnica y tiempo. Razón y emoción. Madrid: Ariel S.A. /*ref*/Vaillant, D. (2002). Formación de Formadores. Estado de la Práctica. En Serie documentos de PREAL. Santiago de Chile: PREAL. /*ref*/Vásquez, F. (2007). Educar con Maestría. Bogotá: Unisalle. /*ref*/Wasserman, M. (2009). Los nuevos retos que enfrenta la universidad en Colombia. En Zerda, A., Bejarano, P. 8t Orjuela, F. (Eds.) La educación superior, tendencias, debates y retos para el siglo XXI. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. /*ref*/Woods, P. (1986). La Escuela por Dentro. Buenos Aires: Paidós. /*ref*/Yurén, T. M. (2000). Formación y puesta a distancia. Su dimensión ética. México: Paidós. /*ref*/Zambrano, A. (2006). Los hilos de la palabra, pedagogía y didáctica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. /*ref*/Zuluaga, O. (1999). Pedagógica e historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Anthropos. Revistas - Ciencias Sociales y Humanas application/pdf Avances de Investigación Interacción; Vol. 13 (2014): Interacción - Volumen 13; 135-144 1657-7531 1657-7531
score 11,392632