Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Torres Rocha, Julio César
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Avances de Investigación
Acceso en línea:https://hdl.handle.net/10901/13204
id ir-10901-13204
recordtype dspace
spelling Torres Rocha, Julio César
2012-10-01
2019-03-19T15:30:27Z
2019-03-19T15:30:27Z
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2263
https://hdl.handle.net/10901/13204
In this paper, I focus on the key concepts that Sociocultural Theory (SCT) can contribute to the understanding of classroom practices in EFL settings. First I will provide the reader with brief background information on the specificities of the Colombian EFL context. Then, I will present what I consider problematic issues in EFL classrooms in Colombia, considering contextual factors and the important improvement that the EFL community has achieved in the last few years. Finally, I will explain how SCT principles and conceptual framework could help understand, analyse and improve the teaching-learning practices and processes, regarding specifically, the development of oral skills of EFL students in tertiary level through task-based activities. Special attention will be given to the view of interaction and to concepts such as mediation, scaffolding. Zone of Proximal development and internalisation.
Este artículo se centra en algunos conceptos básicos enmarcados dentro de la Teoría Sociocultural (TSC) que puede contribuir al entendimiento de las prácticas pedagógicas en los contextos de enseñanza de inglés como lengua extranjera (EILE). Inicialmente, se brindará información básica sobre las especificidades del contexto colombiano. Luego, se presentarán algunos aspectos problemáticos en el aula de clase, teniendo en cuenta los factores contextúales y el mejoramiento que la EILE ha tenido en los últimos años. Finalmente, se discutirá cómo los principios y el marco conceptual de la TSC pueden ayudar a entender, analizar y mejorar los procesos de enseñanza- aprendizaje, específicamente, el desarrollo de la habilidad oral de los estudiantes de inglés universitarios a través de actividades basadas en tareas comunicativas. Se prestará especial atención a la visión de interacción y a conceptos tales como: la mediación, el andamiaje, la zona de desarrollo próximo y la internalización.
application/pdf
spa
spa
Avances de Investigación
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2263/1724
Revistas - Ciencias Sociales y Humanas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Interacción; Vol. 11 (2012): Interacción - Volumen 11; 105-115
1657-7531
1657-7531
Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
Artículo Revisado por Pares Académicos
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
title Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
spellingShingle Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
Torres Rocha, Julio César
title_short Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
title_full Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
title_fullStr Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
title_full_unstemmed Review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in Colombian EFL setting
title_sort review of sociocultural theory and the mediational function of speaking as an alternative to improve standards in colombian efl setting
author Torres Rocha, Julio César
author_facet Torres Rocha, Julio César
language Español (Spanish)
publisher Avances de Investigación
format Artículo (Article)
url https://hdl.handle.net/10901/13204
_version_ 1779705560942247936
score 12,131701