A critical look at onto-anthropology

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Giraldo Díaz, Reinaldo
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Libre
Acceso en línea:https://hdl.handle.net/10901/13013
id ir-10901-13013
recordtype dspace
spelling Giraldo Díaz, Reinaldo
2018-10-13
2019-03-19T15:22:24Z
2019-03-19T15:22:24Z
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3350
https://hdl.handle.net/10901/13013
This text presents the criticism of German thinker Jürgen Habermas as well as an analysis of the strengths and weaknesses of Professor William González’s genealogical historiography of French thinker Michel Foucault, i.e. not having a normative foundation (Habermas) and given the impossibility if liberating the faculty to judge (González), the genealogy does not offer any way out of the subject’s philosophy and is left captive to the same aporias that he accuses the human sciences of. It is stated that both Habermas’ criticism and Professor William González’s analysis do not take into account the reach of the French thinker’s ethical preoccupation, i.e. that Foucault ethically not normatively bases his criticism, thus in Michel Foucault’s ethics there is the possibility of resistance (answer to Habermas) and liberation from the faculty of judging. (answer to Professor William González).
En este texto se presentan tanto la crítica del pensador alemán Jürgen Habermas como el análisis de los aciertos y desaciertos del profesor William González a la historiografía genealógica del pensador francés Michel Foucault, es decir, al no tener un fundamento normativo (Habermas) y ante la imposibilidad de liberar la facultad de juzgar (González), la genealogía no ofrece salida alguna de la filosofía del sujeto y queda presa de las mismas aporías de las que acusa a las ciencias humanas. Se afirma que tanto la crítica de Habermas como el análisis del profesor William González desconocen el alcance de la preocupación ética del pensador francés, esto es, que Foucault cimienta éticamente su crítica y no normativamente, por lo cual, en la ética de Michel Foucault se halla la posibilidad de la resistencia (respuesta a Habermas) y la liberación de la facultad de juzgar (respuesta al profesor William González).
application/pdf
spa
spa
Universidad Libre
https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3350/2742
Revistas - Ciencias Sociales y Humanas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Entramado; Vol. 5 Núm. 1 (2009): Entramado; 48-73
2539-0279
1900-3803
A critical look at onto-anthropology
Una mirada crítica a la ontoantropología
Artículo Revisado por Pares Académicos
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
institution Universidad Libre de Colombia
collection DSpace
title A critical look at onto-anthropology
spellingShingle A critical look at onto-anthropology
Giraldo Díaz, Reinaldo
title_short A critical look at onto-anthropology
title_full A critical look at onto-anthropology
title_fullStr A critical look at onto-anthropology
title_full_unstemmed A critical look at onto-anthropology
title_sort critical look at onto-anthropology
author Giraldo Díaz, Reinaldo
author_facet Giraldo Díaz, Reinaldo
language Español (Spanish)
publisher Universidad Libre
format Artículo (Article)
url https://hdl.handle.net/10901/13013
_version_ 1779705541232164864
score 12,131701