Inclusion in and through sports
Autor Principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo (Article) |
Lenguaje: | Español (Spanish) |
Publicado: |
Universidad Libre
|
Materias: |
id |
ir-10901-12291 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
Vargas-Olarte, Carlos Eduardo 2015-07-01 https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/573 10.18041/crilibjur.2015.v12n2.24202 This paper discusses the issue of inclusion in and through sports based on the findings of other research studies of social inclusion and exclusion processes. As an added value, it presents theoretical contributions that are necessarily associated with the discussion and treatment of inclusion as a social process. It not only provides answers through activities (reactive approach), but also calls for the preparation of proposals for sustainable, interdisciplinary, interinstitutional, and intersectoral initiatives (proactive approach). It makes use of a number of diverse approaches employed in sociology, politics, philosophy, and pedagogy, namely, hermeneutic, interpretative-descriptive hermeneutic, and phenomenological approaches and dialectics from the perspective of critical and social systems theories. It urges the reader to take on lead in conducting new inquiries, raising questions, and exercising criticism in line with the diversity and complexity of the situation in each location, region or country, depending on the individual context. That context can be further defined by: i. Raising questions that lead to assessing the consistency, coherence, and relevance of discourses and actions under the optics of international theories, approaches, and discussions regarding the topic of inclusion in the fields of sociology, politics, pedagogy, and sports; ii. The current state of discussion, conceptual/theoretical foundations, and the needs for scientific coaching to develop and implement international regulations in the fields of sports, physical education, recreation, and physical activities; and iii. The characterization of proposals made in some countries regarding inclusion in and through sports based on their emphases, strengths, limitations, and possibilities. Se aborda el tema de la inclusión —en y a través— del deporte apoyándose en los resultados de investigaciones realizadas sobre el proceso de la inclusión social y la exclusión. Se presentan, como valor agregado, los aportes teóricos que impone la discusión y el tratamiento de la inclusión como proceso social. Estos no se limitan únicamente a ofrecer respuestas a través de actividades (enfoque reactivo), sino que deben desarrollar propuestas de intervenciones sostenibles, interdisciplinarias, interinstitucionales e intersectoriales (enfoque proactivo). Lo anterior recurriendo a la diversidad de métodos empleados en la sociología, la política, la filosofía y la pedagogía: hemeneútico, hermenéutico interpretativo-descriptivo, fenomenológico y la dialéctica en la perspectiva de la teoría crítica y la teoría de los sistemas sociales. Se invita a asumir nuevas indagaciones, cuestionamientos y críticas adecuados a la diversidad y complejidad de situaciones en cada país, región y localidad según sus contextos, desde: 1. La formulación de las preguntas que permitirán evaluar la consistencia, la coherencia y la pertinencia entre los discursos y las acciones, con la óptica de las teorías, los enfoques y las discusiones internacionales sobre el tema de la inclusión en los campos de la sociología, la política, la pedagogía y el deporte. 2. El estado actual de la discusión, la fundamentación conceptual/teórica y las necesidades de acompañamiento científico para el desarrollo e implementación de las normativas internacionales en el campo del deporte, la educación física, la recreación y la actividad física. 3. La caracterización de ofertas planteadas en algunos países sobre la inclusión en y a través del deporte de acuerdo con sus énfasis, fortalezas, limitaciones y posibilidades. É abordada a questão da inclusão em e através do esporte baseada nos resultados das pesquisas realizadas sobre o processo da inclusão social e a exclusão. São apresentadas, como valor agregado, as contribuições teóricas impostas pela discussão e o tratamento da inclusão como um processo social. Não se limita somente a oferecer respostas através de atividades (enfoque reativo), porém deve desenvolver propostas de intervenções sustentáveis, interdisciplinares, interinstitucionais e intersetoriais (enfoque proativo). O anterior recorrendo à diversidade de mé- todos usados na sociologia, na política, na filosofia e na pedagogia: hermenêutico, hermenêutico interpretativo – descritivo, fenomenológico e a dialética sob a perspectiva da teoria crítica, e na teoria dos sistemas sociais. Convida a assumir novas indagações, questionamentos e críticas adequadas à diversidade e complexidade das situações em cada país, região e localidade segundo seus contextos, a partir de: 1. A formulação das perguntas que permitirão avaliar a consistência, a coerência e a pertinência entre os discursos e as ações, sob a ótica das teorias, os enfoques e as discussões internacionais sobre o tema da inclusão nos campos da sociologia, da política, da pedagogia e do esporte. 2. O estado atual da discussão, a fundamentação conceitual/teórica e as necessidades de acompanhamento científico para o desenvolvimento e implementação das normas internacionais no campo do esporte, a educação física, a recreação e a atividade física. 3. A caracterização de ofertas apresentadas em alguns países sobre a inclusão em e através do esporte de acordo com suas ênfases, pontos fortes, limitações e possibilidades. application/pdf text/html spa spa Universidad Libre https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/573/440 https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/573/4630 /*ref*/Bertelsmann Stiftung, E. B. und Berechnungen von K. K. (2012). Inklusion in Deutschland –eine bildungsstatistische Analyse auf der Grundlage vom amtlicher Statistik der KMK und des Statistiches Bundesamtes. Consultado el 27 de enero de 2014. /*ref*/Bnedl, R., Hanappi-Egger, E.; Hofmann, R. (2012). Diversität und Diversitätsmanagement. Koeln: UTB. /*ref*/Booth, T, Ainscow, M. (2004). Índice de Inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las Escuelas. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE): Bristol UK. /*ref*/Hansen, K. (2002). Zum Umgang mit personeller Vielfalt in Unternehmen und Non Profit-Organisationen. Bericht über ein Forschungsprojekt. Zeitschrift fur Frauen Forschung & Geschlechterstudien, 20 (4), 41-50 Kleine Verlag. Duisburg. /*ref*/Hansen, K. (2003) Diversity-ein Fremdwort in deutschen Arbeits- und Bildungsorganisationen. /*ref*/Belinszki, E. Hansen, K. & Muller,U. (Hrsg.), Diversity Management-Best Practices imInternationalen Feld (155-205). Münster: LIT Verlag 2003. /*ref*/Hays-Thomas, R. (2004). Why Now? The Contemporany Focus on Managing Diversity. In: Stockdale, M & Crobsby, F.J. (Hrsg.), The Psychology and Management of Workplace Diversity (3-30). Malden: Blackwell Publishing. /*ref*/Kleindienst-Cahay, C. Cachay, Klaus. & Balke, S. (Hrsg.). Inclusion und Integration. Schorndorf. Verlag Hoffmann. 2012. /*ref*/Klemm, K. (2015): Inklusion in Deutschland – Daten und Fakten. Gutachten im Auftrag der Bertelsmann Stiftung. Gütersloh /*ref*/Kronauer, M. (1998) “Exklusion”. Armutsforschung und der Systemtheorie. Anmerkungen zu einer problematischen Beziehung. In: SOFI-Mitteilungen. Nr. 26, 117-126. /*ref*/Kronauer, M. (2010). Inklusion-Exklusion. Eine historische und begriffliche Annäherung an die soziale Frage der Gegenwart. In: ebd. (Hrsg.): Inklusion und Weiterbildung. Reflexionen zur gesellschaftlichen Teilhabe in der Gegenwart. W. Bertelsmann Verlag, 24-58. /*ref*/Lenoir, R. (1974). Un Francais sur Dix. Collection Points Actuels, Seuils 180 p. /*ref*/Luhmann, N. (1984). Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie. Frankfurt. /*ref*/Luhmann N. (1997). Die Gesellschaft der Gesellschaft, Teilband 2, Frankfurt am Main: Suhrkamp. /*ref*/Merton, R. (1967). The Uses of Sociology. New York Basic Books. /*ref*/Parsons,T., Clark, K.B.(eds). (1965/ 1969). The Negro American. Boston: Beacon Press /*ref*/Parsons,T. (1969). Politics & Social Structure. New York: The Free Press /*ref*/Prengel, A. (1993). Pädagogik der Vielfalt: Verschiedenheit und Gleichberechtigung in Interkultureller, feministischer und integrative Pädagogik. Opladen: Leske + Budrich. /*ref*/Radtke, S. (2011). Inklusion von Menschen mit Behinderung im Sport. Aus Politik und Zeitgeschichte, 16 (19), 33-38. /*ref*/Radtke, S. (2013). Zwischen Inklusion und Exklusion. Internationale Vergleich von Systembedingungen für einen erfolgreichen Leistungsport- erstes Ergebnisse eines Forschungsprojekts. In Anneken, V. (Hrsg.). Inklusion durch sporte. Forschung für Menschen mit Behinderung (43-63) /*ref*/Radtke, S., Doll-Tepper, G. (2014). Nachwuchsgewinnung und-förderung im paralympischen Sport. Ein Internationalen System vergleich unter Berücksichtigung der Athleten-,Trainer-und Funktionärperspektive. Köln : Sportverlag Strauss. /*ref*/Schumann, B. (20098). Inklusion statt Integration-eine Verpflichtung zum Systemwechsel. Deutsche Schulverhältnisse auf dem Prüfstand del Völkerrechts. Pädagogik, 61 (2), 51-53. /*ref*/Stichweh R. (2007). Inklusion und Exklusion in der Weltgesellschaft. Am Beispiel der Schule und des Erziehungssystems, Erweiterte Fassung eines Textes, der publiziert wurde in: ADERHOLD, Jens / KRANZ, Olaf (Hg.), Intention und Funktion. Probleme der Vermittlung psychischer und sozialer Systeme. VS Verlag für Sozialwissenschaften. 113-120. /*ref*/Stuber, M. (2009). Diversity-Das Potenzial-Prinzip. München: Luchterhand. /*ref*/Vargas Olarte, C. E. (2012). Ciencias del Deporte: Evolución de aspectos teórico científicos. Entramado, (8) 1 140-165. Revistas - Ciencias Sociales y Humanas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia Criterio Libre Jurídico; Vol. 12 Núm. 2 (2015): Criterio Libre Jurídico Julio - Diciembre; 61-77 2711-4341 1794-7200 Inclusión social Deporte Actividad física Inclusion social exclusión, integracion, participación, teorias de la desigualdad teorias de los sistemas sociales Inclusion in and through sports Inclusión –en y a través– del deporte Inclusão em e através do esporte http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
institution |
Universidad Libre de Colombia |
collection |
DSpace |
title |
Inclusion in and through sports |
spellingShingle |
Inclusion in and through sports Vargas-Olarte, Carlos Eduardo Inclusión social Deporte Actividad física Inclusion social exclusión, integracion, participación, teorias de la desigualdad teorias de los sistemas sociales |
title_short |
Inclusion in and through sports |
title_full |
Inclusion in and through sports |
title_fullStr |
Inclusion in and through sports |
title_full_unstemmed |
Inclusion in and through sports |
title_sort |
inclusion in and through sports |
author |
Vargas-Olarte, Carlos Eduardo |
author_facet |
Vargas-Olarte, Carlos Eduardo |
topic |
Inclusión social Deporte Actividad física Inclusion social exclusión, integracion, participación, teorias de la desigualdad teorias de los sistemas sociales |
topic_facet |
Inclusión social Deporte Actividad física Inclusion social exclusión, integracion, participación, teorias de la desigualdad teorias de los sistemas sociales |
language |
Español (Spanish) |
publisher |
Universidad Libre |
format |
Artículo (Article) |
_version_ |
1779705464620056576 |
score |
12,131701 |