Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society

22 páginas

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Quintero Torres, Fredy Alonso
Formato: journal article
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Dirección de Publicaciones 2022
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10818/50919
id ir-10818-50919
recordtype dspace
spelling ir-10818-509192022-07-13T20:21:32Z Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society Representaciones sociales sobre educación religiosa escolar en una sociedad plural Quintero Torres, Fredy Alonso Educación religiosa Estudios de religión Pluralidad religiosa Religión católica Representaciones sociales 22 páginas This article presents the methodological procedure, findings, and results of a study on the social representations (SR) of religious instruction (RI) classes. It aims to glimpse and understand the components of the social knowledge found in the SRs of RI of students from two confessional schools in Bogotá and recognize the contributions of these SRs to consolidating a religious education with a pluralistic approach. The methodological process is mixed and builds on the SR study approaches, supplemen-ted by procedural and structural perspectives that harmonize narrative and associa-tive techniques to reveal the essential components of SRs. The results showed that the SRs of RI are structured mainly from Catholicism and pluralism and that the mixed methodological perspective complements the approaches for SR research, making it possible to know precisely and consistently the structural elements of the SRs of RI. Este artículo presenta la ruta metodológica, los hallazgos y los resultados de un trabajo investigativo sobre las representaciones sociales (RS) de la clase de educación religiosa escolar (ERE). Lo anterior con el fin de vislumbrar y entender los componentes que estructuran el conocimiento social que se encuentra en las RS que tienen los estudiantes de dos instituciones escolares confesionales de Bogotá sobre la clase de ERE y reconocer los aportes de esta RS en la consolidación de una educación religiosa con enfoque pluralista. El proceso metodológico es mixto y parte de los enfoques de estudio de las RS, asumiendo de modo complementario las perspectivas procesual y estructural, en las que se armonizan técnicas narrativas y asociativas para develar los componentes esenciales de las RS. Los resultados mostraron que las RS sobre la clase de ERE se estructuran principalmente a partir de las nociones de catolicismo y pluralismo y, además, que la perspectiva metodológica mixta relaciona complementariamente los enfoques para la investigación en RS, haciendo posible el conocimiento preciso y consistente de los elementos estructurales de las RS sobre la clase de ERE. 2022-07-13T20:21:32Z 2022-07-13T20:21:32Z 02/11/2022 journal article publishedVersion Quintero Torres, F. A. (2022). Representaciones sociales sobre educación religiosa escolar en una sociedad plural. Educación Y Educadores, 24(3), e2433. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.3.3 0123-1294 https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/16225 http://hdl.handle.net/10818/50919 10.5294/edu.2021.24.3.3 2027-5358 spa Educación Y Educadores, 24(3), e2433 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf Dirección de Publicaciones Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co
institution Universidad de La Sabana
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Educación religiosa
Estudios de religión
Pluralidad religiosa
Religión católica
Representaciones sociales
spellingShingle Educación religiosa
Estudios de religión
Pluralidad religiosa
Religión católica
Representaciones sociales
Quintero Torres, Fredy Alonso
Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
description 22 páginas
format journal article
author Quintero Torres, Fredy Alonso
author_facet Quintero Torres, Fredy Alonso
author_sort Quintero Torres, Fredy Alonso
title Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
title_short Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
title_full Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
title_fullStr Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
title_full_unstemmed Social Representations of Religious Instruction in a Plural Society
title_sort social representations of religious instruction in a plural society
publisher Dirección de Publicaciones
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/10818/50919
_version_ 1741873657428312064
score 12,123487