Challenges for ecolabeling growth: lessons from the EU Ecolabel in Spain

12 páginas

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: PrietoSandoval, Vanessa, Mejía Villa, Andrés, Ormazabal, Marta, Jaca, Carmen
Formato: journal article
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: The International Journal of Life Cycle Assessment 2019
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10818/48504
id ir-10818-48504
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institution Universidad de La Sabana
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Eco-innovation
Ecolabeling
Environmental certificates
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Spain
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PrietoSandoval, Vanessa
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spelling ir-10818-485042022-05-27T15:49:43Z Challenges for ecolabeling growth: lessons from the EU Ecolabel in Spain Retos para el crecimiento del ecoetiquetado: lecciones de la etiqueta ecológica de la UE en España PrietoSandoval, Vanessa Mejía Villa, Andrés Ormazabal, Marta Jaca, Carmen Circular economy tool Eco-innovation Ecolabeling Environmental certificates EU Flower Spain 12 páginas Abstract Purpose The European Ecolabel (EU Flower) has the mission to encourage cleaner production and influence consumers to promote Europe’s transition to a circular economy. Nonetheless, little is known about EU Ecolabel evolution; it is not clear what the drivers that encourage its implementation are. Thus, this study aims to assess the growing acceptance of the EU Ecolabel in the European Union, and Spain more specifically, by examining product and service categories and geographical regions. Methods The methodological approach taken in this study is a mixed methodology based on the triangulation method by consulting the EU Ecolabel scheme database, EU Ecolabel delegates from some autonomous regions, and the academic literature. Also, a geographic analysis was run in the ArcGIS Software with data about the accumulation of licenses assigned in 2016. Results and discussion The analysis shows that most products in Spain that have been awarded the EU Ecolabel belong to the following categories: Do-It-Yourself Products (paint and varnish), Paper Products, Cleaning Up Products, and Electronic Equipment. At the same time, the study showed that this ecolabel faces significant obstacles in its diffusion, such as the competition with environmental labels launched previously in Europe and other regional labels. Conclusions The results of this study indicate the existence of five drivers that may encourage the implementation of EU Flower in a region: (1) public management, (2) communication strategy, (3) sustainable public procurement criteria, (4) local income per capita, and (5) international trade incentives. Finally, this study provides essential recommendations for policymakers to trigger ecolabeling practices such as the need to improve the understanding of the EU ecolabel impact in different levels of activity, which means countries, regions, industrial clusters, firms, and consumers. Also, this investigation identifies areas for further research, and it expresses the need to develop business case studies about ecolabeling with the objective to visualize this phenomenon as an eco-innovation process. Objetivo La Etiqueta Ecológica Europea (Flor de la UE) tiene la misión de fomentar la producción más limpia e influir en los consumidores para promover la transición de Europa hacia una economía circular. No obstante, se sabe poco sobre la evolución de la etiqueta ecológica de la UE; no está claro cuáles son los impulsores que alientan su implementación. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo evaluar la creciente aceptación de la etiqueta ecológica de la UE en la Unión Europea, y España más específicamente, mediante el examen de categorías de productos y servicios y regiones geográficas. Métodos El enfoque metodológico adoptado en este estudio es una metodología mixta basada en el método de triangulación consultando la base de datos del esquema de etiqueta ecológica de la UE, los delegados de etiqueta ecológica de la UE de algunas regiones autónomas y la literatura académica. Asimismo, se ejecutó un análisis geográfico en el Software ArcGIS con datos sobre la acumulación de licencias asignadas en 2016. Resultados y discusión El análisis muestra que la mayoría de los productos en España que han obtenido la etiqueta ecológica de la UE pertenecen a las siguientes categorías: Productos de bricolaje (pintura y barniz), Productos de papel, Productos de limpieza y Equipos electrónicos. Al mismo tiempo, el estudio mostró que esta ecoetiqueta enfrenta importantes obstáculos en su difusión, como la competencia con las etiquetas ambientales lanzadas anteriormente en Europa y otras etiquetas regionales. Conclusiones Los resultados de este estudio indican la existencia de cinco impulsores que pueden fomentar la implementación de EU Flower en una región: (1) gestión pública, (2) estrategia de comunicación, (3) criterios de contratación pública sostenible, (4) renta local per cápita y (5) incentivos al comercio internacional. 2019-04-04 journal article publishedVersion Prieto-Sandoval, V., Mejía-Villa, A., Ormazabal, M. et al. Retos para el crecimiento del ecoetiquetado: lecciones de la etiqueta ecológica de la UE en España. Evaluación del ciclo de vida de Int J 25, 856–867 (2020). https://doi.org/10.1007/s11367-019-01611-z 1614-7502 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11367-019-01611-z.pdf http://hdl.handle.net/10818/48504 10.1007/s11367-019-01611-z eng The International Journal of Life Cycle Assessment, Special issue The Future of Ecolabels, 25, 856-867. Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf The International Journal of Life Cycle Assessment Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co
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