Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership

10 páginas

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda, Pineda Báez, Clelia, Bernal Luque, Marlene del Rosario, Quiroga Otálora, Crisanto
Formato: journal article
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Revista Complutense de Educación 10/1
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10818/43675
id ir-10818-43675
recordtype dspace
spelling ir-10818-436752022-08-17T13:42:57Z Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership Los retos del director escolar novel: formación inicial y liderazgo Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda Pineda Báez, Clelia Bernal Luque, Marlene del Rosario Quiroga Otálora, Crisanto Director escolar novel Liderazgo educativo Formación profesional 10 páginas This research responds to the need to examine in depth the problems faced by novice principals in Latin America and to determine their professional development needs. Framed in a qualitative descriptive and interpretative study, interviews were carried out with novice principals in Colombia, where research about school principals is scarce. The study aims to describe and analyze the difficulties of a group of novice principals in their first years in their jobs. The results show that the complexity and peculiar characteristics of each institution, given by the context, the lack of financial resources and trained support teams in different management areas, coupled with gaps in principals’ preparation, outweigh their good intentions and limit the time they devote to their work. The study proposes to develop a leadership that enables novel principals to incorporate the systemic characteristics of people, institutions and contexts in their decision-making processes. I also highlights the need to foster in preparation programs the search for complete and integrative explanations to seek effective responses to the complex, dynamic school realities. Esta investigación responde a la necesidad de profundizar sobre las problemáticas que enfrenta el director escolar novel en Latinoamérica y sus necesidades de formación. En un marco cualitativo descriptivo e interpretativo, se han entrevistado directores escolares principiantes en Colombia, país donde el estudio sobre este tópico es un campo incipiente. El propósito de este artículo es describir y analizar las dificultades del directivo escolar en sus primeros años. Los resultados señalan que la complejidad y las características peculiares de cada institución, dadas por el contexto, la carencia de recursos financieros y de equipos de apoyo capacitados en los diferentes ámbitos de la gestión, aunados a los vacíos en la formación desbordan sus buenas intenciones y el tiempo real disponible que dedican a su labor. El estudio propone desarrollar un liderazgo escolar que habilite al director novel para incorporar las características sistémicas de las personas, las instituciones y los contextos en la toma de decisiones. Resalta además la necesidad de potenciar en los programas de formación la búsqueda de explicaciones más completas e integradoras para dar respuestas efectivas a los desafíos de realidades escolares, complejas, poliédricas y dinámicas. 10/18/2020 6:10 10/18/2020 6:10 2020-01-10 journal article publishedVersion Sandoval-Estupiñán, L., Sandoval-Estupiñán, L., Pineda-Báez, C., Bernal-Luque, M., & Quiroga, C. (2020). Los retos del director escolar novel: formación inicial y liderazgo. Revista Complutense De Educación, 31(1), 115-124. https://doi.org/10.5209/rced.61919 https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/61919 http://hdl.handle.net/10818/43675 10.5209/rced.61919 spa Revista Complutense de Educación, 31(1), 115-124 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf Revista Complutense de Educación Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co
institution Universidad de La Sabana
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic Director escolar novel
Liderazgo educativo
Formación profesional
spellingShingle Director escolar novel
Liderazgo educativo
Formación profesional
Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda
Pineda Báez, Clelia
Bernal Luque, Marlene del Rosario
Quiroga Otálora, Crisanto
Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
description 10 páginas
format journal article
author Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda
Pineda Báez, Clelia
Bernal Luque, Marlene del Rosario
Quiroga Otálora, Crisanto
author_facet Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda
Pineda Báez, Clelia
Bernal Luque, Marlene del Rosario
Quiroga Otálora, Crisanto
author_sort Sandoval Estupiñán, Luz Yolanda
title Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
title_short Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
title_full Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
title_fullStr Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
title_full_unstemmed Challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
title_sort challenges of novice school principals: initial professional development and leadership
publisher Revista Complutense de Educación
publishDate 10/1
url http://hdl.handle.net/10818/43675
_version_ 1741873335739875328
score 12,131701