CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution

27 páginas

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Montoya, Sara Isabel, Salamanca, Carolina
Formato: journal article
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Dirección de Publicaciones 10/9
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10818/31553
id ir-10818-31553
recordtype dspace
institution Universidad de La Sabana
collection DSpace
language Español (Spanish)
topic development of competences
effectiveness of education;
higher vocational train- ing
teaching strategy
Desarrollo de competencias
Eficiencia de la educación
Estrategia de enseñanza
Formación profesional superior
spellingShingle development of competences
effectiveness of education;
higher vocational train- ing
teaching strategy
Desarrollo de competencias
Eficiencia de la educación
Estrategia de enseñanza
Formación profesional superior
Montoya, Sara Isabel
Salamanca, Carolina
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
description 27 páginas
format journal article
author Montoya, Sara Isabel
Salamanca, Carolina
author_facet Montoya, Sara Isabel
Salamanca, Carolina
author_sort Montoya, Sara Isabel
title CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
title_short CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
title_full CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
title_fullStr CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
title_full_unstemmed CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
title_sort clil approach used as a curriculum internationalization strategy in a colombian higher education institution
publisher Dirección de Publicaciones
publishDate 10/9
url http://hdl.handle.net/10818/31553
_version_ 1741873577770090496
spelling ir-10818-315532022-06-07T17:33:15Z CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution Uso del enfoque CLIL como estrategia de internacionalización del currículo en una institución de educación superior colombiana Uso do enfoque AICL como estratégia de internacionalização do currículo numa instituição de educação superior colombiana Montoya, Sara Isabel Salamanca, Carolina development of competences effectiveness of education; higher vocational train- ing teaching strategy Desarrollo de competencias Eficiencia de la educación Estrategia de enseñanza Formación profesional superior 27 páginas This project emerged from the necessity of responding to the policies for “home in- ternationalization” of a higher education institution in coherence with the aims proposed by the National Ministry of Education in relation to the development of communicative competences of English as a foreign language regarding this kind of institutions. The research had a descriptive design methodology used in a two parallel processes: a teaching training in the communicative competences of English starting from a diagnosis, and training in the CLIL approach for the design of content activities was implemented through the collective work of a team of volun- teer teachers from the institution. After the activities were applied, the results were positive; indicating that making use of interesting and motivational didactic resources, students and educators recognized the pedagogical advantages of the approach for the learning of content simultaneously reinforcing communicative competences in English as a foreign language, and at the same time sought to continue and increase the use of CLIL activities. This allowed ex- panding the scope to an institutional level, socializing the experiences, and giving place to a second phase that can validate the information. Este proyecto surge de la necesidad de responder a las políticas de “internacionalización en casa” de una institución de educación superior (IES) coherente con las metas propuestas por el Ministerio de Educación Nacional en cuanto al desarrollo de competencias comunicativas de la lengua extranjera inglés para tales instituciones en el país. El diseño de la investigación tuvo una metodología descriptiva usada en dos procesos paralelos: la formación docente en las competencias comunicativas del inglés a partir de un diagnóstico y la capacitación docente en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE; en inglés Content and Language Integrated Learning, CLIL) para el diseño y aplicación de actividades de contenido a través del trabajo colectivo de un grupo de profesores voluntarios de la IES. Los resultados fueron positivos indicando que al hacer uso de recursos didácticos interesantes y motivadores, los estudiantes y docentes reconocen las ventajas pedagógicas para el aprendizaje de contenidos y de la lengua extranjera inglés, y a la vez desean continuar y ampliar el uso de las actividades de AICLE. Esto permitió ampliar el proyecto a un nivel institucional, socializar las experiencias y dar lugar a una segunda fase investigativa que valide la información. 10/9/2017 9:08 10/9/2017 9:08 2017 journal article publishedVersion Montoya, S. I. & Salamanca, C. (2017). Uso del enfoque aicle/clil como estrategia de internacionalización del currículo en una institución de educación superior colombiana. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 10(1), 105-131. doi: 10.5294/laclil.2017.10.1.5 2011-6721 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/7368 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/7368/4583 http://hdl.handle.net/10818/31553 10.5294/laclil.2017.10.1.5 2322-9721 spa ACLIL Vol.10, No 1 (2017) p. 105-131 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf Dirección de Publicaciones instname:Universidad de La Sabana reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co
score 12,131701