CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution
27 páginas
Autores Principales: | , |
---|---|
Formato: | journal article |
Lenguaje: | Español (Spanish) |
Publicado: |
Dirección de Publicaciones
10/9
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://hdl.handle.net/10818/31553 |
id |
ir-10818-31553 |
---|---|
recordtype |
dspace |
institution |
Universidad de La Sabana |
collection |
DSpace |
language |
Español (Spanish) |
topic |
development of competences effectiveness of education; higher vocational train- ing teaching strategy Desarrollo de competencias Eficiencia de la educación Estrategia de enseñanza Formación profesional superior |
spellingShingle |
development of competences effectiveness of education; higher vocational train- ing teaching strategy Desarrollo de competencias Eficiencia de la educación Estrategia de enseñanza Formación profesional superior Montoya, Sara Isabel Salamanca, Carolina CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
description |
27 páginas |
format |
journal article |
author |
Montoya, Sara Isabel Salamanca, Carolina |
author_facet |
Montoya, Sara Isabel Salamanca, Carolina |
author_sort |
Montoya, Sara Isabel |
title |
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
title_short |
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
title_full |
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
title_fullStr |
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
title_full_unstemmed |
CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution |
title_sort |
clil approach used as a curriculum internationalization strategy in a colombian higher education institution |
publisher |
Dirección de Publicaciones |
publishDate |
10/9 |
url |
http://hdl.handle.net/10818/31553 |
_version_ |
1741873577770090496 |
spelling |
ir-10818-315532022-06-07T17:33:15Z CLIL Approach Used as a Curriculum Internationalization Strategy in a Colombian Higher Education Institution Uso del enfoque CLIL como estrategia de internacionalización del currículo en una institución de educación superior colombiana Uso do enfoque AICL como estratégia de internacionalização do currículo numa instituição de educação superior colombiana Montoya, Sara Isabel Salamanca, Carolina development of competences effectiveness of education; higher vocational train- ing teaching strategy Desarrollo de competencias Eficiencia de la educación Estrategia de enseñanza Formación profesional superior 27 páginas This project emerged from the necessity of responding to the policies for “home in- ternationalization” of a higher education institution in coherence with the aims proposed by the National Ministry of Education in relation to the development of communicative competences of English as a foreign language regarding this kind of institutions. The research had a descriptive design methodology used in a two parallel processes: a teaching training in the communicative competences of English starting from a diagnosis, and training in the CLIL approach for the design of content activities was implemented through the collective work of a team of volun- teer teachers from the institution. After the activities were applied, the results were positive; indicating that making use of interesting and motivational didactic resources, students and educators recognized the pedagogical advantages of the approach for the learning of content simultaneously reinforcing communicative competences in English as a foreign language, and at the same time sought to continue and increase the use of CLIL activities. This allowed ex- panding the scope to an institutional level, socializing the experiences, and giving place to a second phase that can validate the information. Este proyecto surge de la necesidad de responder a las políticas de “internacionalización en casa” de una institución de educación superior (IES) coherente con las metas propuestas por el Ministerio de Educación Nacional en cuanto al desarrollo de competencias comunicativas de la lengua extranjera inglés para tales instituciones en el país. El diseño de la investigación tuvo una metodología descriptiva usada en dos procesos paralelos: la formación docente en las competencias comunicativas del inglés a partir de un diagnóstico y la capacitación docente en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE; en inglés Content and Language Integrated Learning, CLIL) para el diseño y aplicación de actividades de contenido a través del trabajo colectivo de un grupo de profesores voluntarios de la IES. Los resultados fueron positivos indicando que al hacer uso de recursos didácticos interesantes y motivadores, los estudiantes y docentes reconocen las ventajas pedagógicas para el aprendizaje de contenidos y de la lengua extranjera inglés, y a la vez desean continuar y ampliar el uso de las actividades de AICLE. Esto permitió ampliar el proyecto a un nivel institucional, socializar las experiencias y dar lugar a una segunda fase investigativa que valide la información. 10/9/2017 9:08 10/9/2017 9:08 2017 journal article publishedVersion Montoya, S. I. & Salamanca, C. (2017). Uso del enfoque aicle/clil como estrategia de internacionalización del currículo en una institución de educación superior colombiana. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 10(1), 105-131. doi: 10.5294/laclil.2017.10.1.5 2011-6721 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/7368 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/7368/4583 http://hdl.handle.net/10818/31553 10.5294/laclil.2017.10.1.5 2322-9721 spa ACLIL Vol.10, No 1 (2017) p. 105-131 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf Dirección de Publicaciones instname:Universidad de La Sabana reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co |
score |
12,131701 |