Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad

This original empirical research study looks into “bilingual” or CLIL education (Content and Language Integrated Learning) that was recently put into practice within Spanish secondary schools (for example, Plan for Encouragement of Plurilingualism: Andalusia Education Council, Spain, 2005). In spite...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores Principales: Hewitt, Elena Carolina, García Sánchez, Elena
Formato: journal article
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Dirección de Publicaciones 2/2/
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10818/13711
id ir-10818-13711
recordtype dspace
spelling ir-10818-137112022-06-07T17:32:29Z Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad The evolution of content and language integrated learning (CLIL) in Spain: An empirical project at the university level Hewitt, Elena Carolina García Sánchez, Elena Investigación empírica Proyecto de investigación nacional Educación bilingüe This original empirical research study looks into “bilingual” or CLIL education (Content and Language Integrated Learning) that was recently put into practice within Spanish secondary schools (for example, Plan for Encouragement of Plurilingualism: Andalusia Education Council, Spain, 2005). In spite of this, not many research studies have gone into the justification of this CLIL system at secondary school, and even fewer into CLIL students at the university. The results reported here were part of those discovered by a national R&D (research and development) project generated by, and given to, its current director—the first author of the present article. The research study gathered data on the students entering university from “bilingual” CLIL secondary schools. The subjects under scrutiny by the project here in this particular sample are 67 students taking a degree in English Studies at the University of Almería, Spain. This research had a pre-experimental design, and took one academic year to collect and analyse the responses to four psychometric tests and one background questionnaire from the said subjects. The results showed the facets and variables that were important. Este artículo versa sobre los resultados de un estudioempírico original de un sistema educativo que se inició hace pocos años en España. Existe una política de bilingüismo tipo AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua) en los institutos de educación secundaria en España (por ejemplo, el Plan de Fomento de Plurilingüismo: Una política lingüística para la sociedad andaluza, 2005). A pesar de ello, hay poca investigación que ha indagado en la ratificación de este sistema educativo en los alumnos de secundaria, y aún menos en el seguimiento de estos estudiantes durante sus años en la universidad. Informamos sobre algunos resultados encontrados a nivel de universidad en un proyecto nacional i+d (investigación y desarrollo) solicitado por, y concedido a, su actual directora—la primera autora de este artículo. El proyecto de investigación lleva a cabo un seguimiento de estudiantes quieneshan llegado desde las escuelas secundarias bilingües CLIL a la universidad. Los participantes de este proyecto de investigación fueron 67 alumnos universitarios inscritosen la Licenciatura de Estudios Ingleses de la Universidad de Almería en España. A lo largo de un año académico y dentro de un diseño de investigación de tipo pre-experimental, se desarrollaron y analizaron cuatro pruebas psico-métricas y un cuestionario de información personal y académico bilingüe CLIL. Los resultados explican las facetas y variables significativas 2/2/2015 4:29 2/2/2015 4:29 2012-04-30 journal article publishedVersion 2322-9721 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/laclil.2012.5.1.5 http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/laclil.2012.5.1.5/2796 http://hdl.handle.net/10818/13711 10.5294/laclil.2012.5.1.5 2322-9721 eng Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 1 (2012); 57-67 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ openAccess application/pdf Dirección de Publicaciones instname:Universidad de La Sabana reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana Universidad de La Sabana Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana https://intellectum.unisabana.edu.co
institution Universidad de La Sabana
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Investigación empírica
Proyecto de investigación nacional
Educación bilingüe
spellingShingle Investigación empírica
Proyecto de investigación nacional
Educación bilingüe
Hewitt, Elena Carolina
García Sánchez, Elena
Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
description This original empirical research study looks into “bilingual” or CLIL education (Content and Language Integrated Learning) that was recently put into practice within Spanish secondary schools (for example, Plan for Encouragement of Plurilingualism: Andalusia Education Council, Spain, 2005). In spite of this, not many research studies have gone into the justification of this CLIL system at secondary school, and even fewer into CLIL students at the university. The results reported here were part of those discovered by a national R&D (research and development) project generated by, and given to, its current director—the first author of the present article. The research study gathered data on the students entering university from “bilingual” CLIL secondary schools. The subjects under scrutiny by the project here in this particular sample are 67 students taking a degree in English Studies at the University of Almería, Spain. This research had a pre-experimental design, and took one academic year to collect and analyse the responses to four psychometric tests and one background questionnaire from the said subjects. The results showed the facets and variables that were important.
format journal article
author Hewitt, Elena Carolina
García Sánchez, Elena
author_facet Hewitt, Elena Carolina
García Sánchez, Elena
author_sort Hewitt, Elena Carolina
title Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
title_short Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
title_full Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
title_fullStr Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
title_full_unstemmed Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
title_sort evolución del aprendizaje integrado de contenidos y lengua (aicle/clil) en españa: un proyecto empírico en la universidad
publisher Dirección de Publicaciones
publishDate 2/2/
url http://hdl.handle.net/10818/13711
_version_ 1741873500060123136
score 12,131701