Dialogue bioethics-human rights and civil ethics in the exercising of citizenship: LGBT community case

This article analyzes the speeches of the exercising of citizenship in the LGBT community from bioethics human rights dialogue. Through a qualitative study, defined in the comprehensive paradigm that allowed from the actors, recognizing subjectivities and intersubjectivities. The Understanding of th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Joya Ramirez, Nohora
Formato: Artículo (Article)
Lenguaje:Español (Spanish)
Publicado: Universidad Militar Nueva Granada 2016
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10654/34269
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bioethics
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Ética civil
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derechos humanos
ciudadanía
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Joya Ramirez, Nohora
Dialogue bioethics-human rights and civil ethics in the exercising of citizenship: LGBT community case
description This article analyzes the speeches of the exercising of citizenship in the LGBT community from bioethics human rights dialogue. Through a qualitative study, defined in the comprehensive paradigm that allowed from the actors, recognizing subjectivities and intersubjectivities. The Understanding of the phenomenon under stud required a hermeneutical approach to be described and interpreted from depth interviews with eight people of the LGBT community through discourse analysis. Thus, we observed that the bioethical exercising of citizenship in the LGBT community is permeated by a heteronormative sexist society and fundamentalists institutions don’t recognize the full citizenship for LGBT people, imposing hierarchies and power, and is expressed and taught stigma and discrimination against men and women with sexual diversity. Based on this, we concluded that patriarchal societies, heterosexist, homophobic and misogynistic, clearly express hierarchies of power, stigma and discrimination inhibiting the exercise of citizenship of people with sexual and gender diversity.
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spelling ir-10654-342692020-01-08T19:33:46Z Dialogue bioethics-human rights and civil ethics in the exercising of citizenship: LGBT community case Dialogo bioética-derechos humanos y ética civil en el ejercicio de la ciudadanía: caso comunidad LGTB Diálogo bioética-direitos humanos e ética civil no exercício da cidadania: caso comunidade LGTB Joya Ramirez, Nohora Civil ethics bioethics human rights citizenship Ética civil bioética derechos humanos ciudadanía Ética civil bioética direitos humanos cidadania This article analyzes the speeches of the exercising of citizenship in the LGBT community from bioethics human rights dialogue. Through a qualitative study, defined in the comprehensive paradigm that allowed from the actors, recognizing subjectivities and intersubjectivities. The Understanding of the phenomenon under stud required a hermeneutical approach to be described and interpreted from depth interviews with eight people of the LGBT community through discourse analysis. Thus, we observed that the bioethical exercising of citizenship in the LGBT community is permeated by a heteronormative sexist society and fundamentalists institutions don’t recognize the full citizenship for LGBT people, imposing hierarchies and power, and is expressed and taught stigma and discrimination against men and women with sexual diversity. Based on this, we concluded that patriarchal societies, heterosexist, homophobic and misogynistic, clearly express hierarchies of power, stigma and discrimination inhibiting the exercise of citizenship of people with sexual and gender diversity. Este artículo analiza los discursos del ejercicio de la ciudadanía en la comunidad lgtb a partir del diálogo bioética-derechos humanos. A través de un estudio cualitativo, enmarcado dentro del paradigma comprensivo permitió a partir de los actores reconocer las subjetividades e intersubjetividades. La comprensión del fenómeno en estudio requirió de una aproximación hermenéutica para ser descrita e interpretada a partir de entrevistas a profundidad a ocho sujetos de la comunidad lgtb a través de análisis del discurso. Así pues, se observó que el ejercicio bioético de la ciudadanía en la comunidad lgtb está permeado por una sociedad machista heteronormativa y las instituciones fundamentalistas no reconocen la ciudadanía plena de las personas lgtb, se imponen jerarquías y poder, y se expresan y enseñan el estigma y la discriminación hacia los hombres y mujeres con diversidad sexual. A partir de esto se concluyó que las sociedades patriarcales, heterosexistas, misóginas y homofóbicas expresan claramente jerarquías de poder, estigma y discriminación, y de esta manera se inhibe el ejercicio de la ciudadanía de las personas con diversidad sexual y de género. Este artigo analisa os discursos do exercício da cidadania na comunidade LGTB a partir do diálogo bioética direitos humanos. Através de um estudo qualitativo, enquadrado dentro do paradigma compreensivo permitiu a partir dos atores, reconhecer as subjetividades e intersubjetividades. Para a compreensão do fenômeno em estudo foi necessária uma aproximação hermenêutica para ser descrita e interpretada a partir de entrevistas em profundidade com oito indivíduos da comunidade LGTB através de análise do discurso. Assim, observou-se que o exercício bioético da cidadania na comunidade LGTB é permeado por uma sociedade machista hétero normativa e as instituições fundamentalistas não reconhecem a plena cidadania das pessoas LGTB, hierarquias e poder são impostas, e expressam-se e ensinam-se o estigma e a discriminação para os homens e mulheres com diversidade sexual. Deste concluiu-se que as sociedades patriarcais, heterossexuais, homo fóbicas e misóginas expressam claramente hierarquias de poder, estigma e discriminação, e, portanto, o exercício da cidadania das pessoas com a diversidade sexual e de gênero é inibida. 2016-07-11 2020-01-08T19:33:46Z 2020-01-08T19:33:46Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rlbi/article/view/1843 10.18359/rlbi.1843 http://hdl.handle.net/10654/34269 spa http://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rlbi/article/view/1843/1562 http://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rlbi/article/view/1843/1645 /*ref*/• Álvarez Bandala, Arturo Cristóbal. El corpus categorial y el método en la hermenéutica analógica para la interpretación de los procesos educativos. Tesis de doctorado. P. 7-12-96. /*ref*/• Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones con seres humanos. [en línea]. 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Derechos de autor 2016 Revista Latinoamericana de Bioética https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 application/pdf text/html Universidad Militar Nueva Granada Revista Latinoamericana de Bioética; Vol. 16 Núm. 31-2 (2016): ¿Crisis de la bioética o bioética de la crisis?; 40-57 2462-859X 1657-4702
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