A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing

123 páginas : ilustraciones, fotografías.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra
Otros Autores: Núñez Pardo, Astrid
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2018
Materias:
id ir-001-902
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Materiales de enseñanza
Pensamiento crítico
Aprendizaje
Materials development
Critical thinking
Argumentative writing
spellingShingle Materiales de enseñanza
Pensamiento crítico
Aprendizaje
Materials development
Critical thinking
Argumentative writing
Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra
A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
description 123 páginas : ilustraciones, fotografías.
author2 Núñez Pardo, Astrid
author_facet Núñez Pardo, Astrid
Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra
author_sort Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra
title A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
title_short A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
title_full A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
title_fullStr A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
title_full_unstemmed A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
title_sort contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2018
_version_ 1741870218800529408
spelling ir-001-9022022-06-08T11:56:37Z A contextualized booklet to develop critical thinking and argumentative writing Díaz Granados Sánchez, Jenny Alexandra Núñez Pardo, Astrid Materiales de enseñanza Pensamiento crítico Aprendizaje Materials development Critical thinking Argumentative writing 123 páginas : ilustraciones, fotografías. El objetivo principal de esta investigación acción cualitativa fue analizar la contribución del diseño y la implementación de una cartilla contextualizada, en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes de quinto grado, al escribir textos argumentativos en la clase de inglés como lengua extranjera, en un colegio bilingüe privado. Los instrumentos para recolectar la información fueron los materiales de los estudiantes, las notas de campo de la profesora y un cuestionario. Los resultados sugieren que la cartilla contextualizada alcanzó particularidad, sentido práctico y posibilidad impactando positivamente a los estudiantes y motivándolos. Además, los materiales fundamentados en estrategias de aprendizaje promovieron el uso consciente de las mismas en el desarrollo de las actividades propuestas para la implementación. Asimismo, los temas relacionados con el entorno de los estudiantes facilitaron el intercambio de ideas que fomentaron el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico. El ambiente real de los estudiantes generó confianza en los estudiantes para la expresión de puntos de vista organizados, reflexivos y consistentes. Mediante el uso de la cartilla contextualizada los estudiantes recordaron conocimiento previo, comprendieron nuevos conceptos, analizaron información, aplicaron conocimiento en contexto y evaluaron evidencias relevantes para respaldar sus puntos de vista y para crear párrafos argumentativos. This qualitative action research study reports the contribution of designing and implementing a contextualized booklet in the development of fifth graders' critical thinking skills, when writing argumentative texts in an English as a Foreign Language classroom at a private school. The data instruments were students' artefacts, teacher's field notes, and a questionnaire. The findings revealed that the contextualized booklet reached particularity, practicality, and possibility as it positively impacted students; it made them feel motivated as they considered the topics of the booklet relevant and useful. Besides, scaffolded strategy-based materials fomented learning through the conscious use of strategies to develop the activities proposed for the implementation of the pedagogical intervention. Moreover, working on topics related to students' lives, facilitated the exchange of reliable ideas that fostered the development of critical thinking skills. Students' context set the grounds for the expression of reflective, organized, and consistent standpoints, providing confidence that students highly appreciated. Furthermore, through the use of the contextualized booklet, students remembered prior knowledge, understood new concepts, analyzed information, applied knowledge in context, and evaluated relevant evidences to back up their viewpoints and to create argumentative paragraphs. Finally, students gained confidence to structure and elaborate arguments attaining argumentative writing. Maestría Magíster en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2018-09-11T20:11:51Z 2018-09-11T20:11:51Z 2018 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/902 eng Núñez, A., & Téllez, M.F. (2012). Using debates in the classroom: A pedagogical strategy for the development of the argumentative competence in the teaching of English as a foreign language. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: A path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Ed.). Teacher research on english didactics issues (pp. 17-30). Bogotá, CO: Publicaciones Universidad Externado de Colombia Núñez, A., Téllez, M.F., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics ascribed to the research group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation. Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers' proffessional growth. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Ed.). Teacher research on English didactic issues (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–developed materials in a master’s programme in education with emphasis on english didactics. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Ed.). Teacher research on English didactic issues (pp. 19-64). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Jimenez, D. (2015). Enhancing writing through cooperative learning (Unpublished Master Thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotá. Núñez, A., Téllez M, Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación
score 12,131701