Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level

115 páginas : ilustraciones, gráficos.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Fernández Legro, Hernán
Otros Autores: Torres Jaramillo, Claudia
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2018
Materias:
id ir-001-893
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Materiales de enseñanza
Lectura - Enseñanza
Estudiantes universitarios
Materials development
Contextualized teaching materials
Reading
Inference
Content and language integrated learning (CLIL)
spellingShingle Materiales de enseñanza
Lectura - Enseñanza
Estudiantes universitarios
Materials development
Contextualized teaching materials
Reading
Inference
Content and language integrated learning (CLIL)
Fernández Legro, Hernán
Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
description 115 páginas : ilustraciones, gráficos.
author2 Torres Jaramillo, Claudia
author_facet Torres Jaramillo, Claudia
Fernández Legro, Hernán
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Fernández Legro, Hernán
author_sort Fernández Legro, Hernán
title Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
title_short Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
title_full Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
title_fullStr Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
title_full_unstemmed Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level
title_sort contextualized materials focused on clil for inference making in reading at university level
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2018
_version_ 1741870615386652672
spelling ir-001-8932022-06-08T11:55:42Z Contextualized materials focused on CLIL for inference making in reading at university level Fernández Legro, Hernán Torres Jaramillo, Claudia Materiales de enseñanza Lectura - Enseñanza Estudiantes universitarios Materials development Contextualized teaching materials Reading Inference Content and language integrated learning (CLIL) 115 páginas : ilustraciones, gráficos. Esta investigación describe el impacto de los materiales de enseñanza contextualizados enmarcados en el enfoque CLIL, en la habilidad lectora de los estudiantes, haciendo énfasis en el componente inferencial. Esta investigación se realizó con estudiantes de pregrado de la Universidad Manuela Beltrán, sede Bogotá, bajo un enfoque cualitativo. Los datos se recopilaron y analizaron después de la aplicación de seis talleres contextualizados. El instrumento notas de campo facilitó la recopilación de información durante la etapa de aplicación. Además, se realizó una encuesta de entrada y una de salida para recopilar información sobre el interés de los estudiantes y los comentarios finales sobre el proceso. Los resultados de la investigación establecen la relación entre la creación de material contextualizado y la mejora de los estudiantes en relación con su habilidad lectora. Además, este estudio recomienda continuar explorando el role del docente investigador en el campo de desarrollo de materiales en inglés como lenguaje extranjero. This research describes the impact of contextualized teaching materials framed under the CUL (Content and Language integrated Leaming) approach on students reading skills with an emphasis on the inferential component. This study was conducted with undergraduate students from Manuela Betran University, in the city of Bogota, Colombia. It was framed under the qualitative approach and was as an action research study. The data was gathered by means of an entry survey, students' artifacts, field notes, and an exit survey, and the information colJected was analyzed based on the grounded theory. Six contextualized worksheets were designed and applied in the English classroom and the results evidence the relationship between the creation and implementation of contextualized materials and students' improvement in relation to their reading and mainly on their inference skill. Moreover, this study recommends continuing to explore the role played by the teacher researcher in developing materials for the EFL setting. Maestría Magíster en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2018-09-11T15:39:51Z 2018-09-11T15:39:51Z 2018 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/893 eng Alfonso Rojas, J. C. (2014). Metacognitive strategie: a tool to enhance reading comprehension. Metacognitive strategies as a fundamental tool to enhance reading comprehension in undergraduate students. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2014. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation). Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Nuñez, A., Téllez, M.F., Castellanos, J., & Ramos, B (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación
score 12,131701