Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders

112 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Trujillo Amaya, Edwin Armando
Otros Autores: Téllez, María Fernanda
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2018
Materias:
id ir-001-888
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Materiales de enseñanza
Pensamiento crítico
Comprensión de lectura
Materials development
Deep cultural issues
Reading comprehension
Critical thinking
spellingShingle Materiales de enseñanza
Pensamiento crítico
Comprensión de lectura
Materials development
Deep cultural issues
Reading comprehension
Critical thinking
Trujillo Amaya, Edwin Armando
Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
description 112 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías.
author2 Téllez, María Fernanda
author_facet Téllez, María Fernanda
Trujillo Amaya, Edwin Armando
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Trujillo Amaya, Edwin Armando
author_sort Trujillo Amaya, Edwin Armando
title Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
title_short Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
title_full Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
title_fullStr Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
title_full_unstemmed Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
title_sort worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2018
_version_ 1741870483161219072
spelling ir-001-8882022-06-08T11:56:43Z Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders Trujillo Amaya, Edwin Armando Téllez, María Fernanda Materiales de enseñanza Pensamiento crítico Comprensión de lectura Materials development Deep cultural issues Reading comprehension Critical thinking 112 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías. Este proyecto de investigación describe el desarrollo e implementación de seis guías, basadas en problemas culturales profundos para mejorar el proceso de comprensión lectora en estudiantes de grado once. Debido a su naturaleza, la investigación acción fue el enfoque que cubrió este estudio, la cual se llevó a cabo en la institución educativa distrital colegio Técnico Domingo Faustino Sarmiento, en Rionegro, Bogotá, Colombia. Este estudio involucró doce estudiantes de grado once, jornada tarde. Progresivamente, se utilizó el enfoque basado en la teoría fundamentada en datos para analizar la información recolectada a través de tres instrumentos: trabajo de los estudiantes (guías), notas de campo y una encuesta al final del proceso. Como resultado, obtuve que materiales innovativos con actividades estimulantes, presentación atractiva, contenido interesante y una apropiada metodología, que para este estudio fue CLIL; son recursos efectivos para mejorar no sólo la habilidad de lectura, sino también las habilidades de escritura y oralidad. En relación con los problemas culturales, es importante mencionar cuan relevantes estos fueron para los estudiantes, quienes inconscientemente desarrollaron procesos de pensamiento crítico, conciencia cultural y resolución de problemas. Finalmente, el uso del conocimiento previo y varias estrategias de lectura fueron precisas para lograr la comprensión de textos. This research study describes the development and implementation of six worksheets based on deep cultural issues to enhance the reading comprehension process in eleventh graders. Due to the nature of this study in terms of observation, problem identification, description, analysis, intervention, and assessment; the action research was the approach that covers this inquiry which took place at the public institution, Tecnico Domingo Faustino Sarmiento school, in Rionegro, Bogota, Colombia. This study involved twelve students from eleventh grade, noon shift. After the intervention, I used the grounded approach to analyse the data gathered through the three instruments: students' artefacts (worksheets), teacher's field notes, and a survey at the end of the process. As a result, I obtained that innovative materials with challenging activities, attractive presentation, appealing content, and the appropriate methodology that for this study was CUL; are effective sources to improve not only reading skill, but also writing and speaking skills. Regarding deep cultural issues, it is important to mention how relevant they were for the students who unconsciously developed processes such as critical thinking, cultural awareness, and problem-solving. Finally, the use of prior knowledge and several reading strategies were precise to achieve the comprehension of texts. Maestría Magíster en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2018-09-11T14:14:25Z 2018-09-11T14:14:25Z 2018 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/888 eng Campaña Vargas, L. J. (2014). Improving oral interaction through the use of cooperative learning activities related to cultural issues (master's thesis), digital Ed. Universidad Externado de Colombia. Bogotá, Colombia. Castañeda, Hernandez C. A. (2015). An intercultural portfolio to foster writing micro-skills (master's thesis), digital ed. Universidad Externado De Colombia. Bogotá, Colombia Jimenez Jimenez, A. L. (2010). How reading strategies help to improve reading comprehension of short stories (master's thesis), Digital ed. Universidad Externado de Colombia. Bogotá, Colombia. Junca, A. (2012). Encouraging Students to Become Strategic Readers. In A. Nuñez, M.F Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Teacher researcher on English didactics (pp. 65-86). Bogotá: Departamento de publicaciones Universidad Externado de Colombia Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: A path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Teacher research on English didactics issues (pp. 17-37). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation). Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017b). Teacher-developed materials in a master`s programme in education with emphasis on English didactics. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Núñez A., Téllez M., Castellanos J. & Ramos B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación
score 12,131701