Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction
118 páginas : ilustraciones, gráficos.
Autor Principal: | |
---|---|
Otros Colaboradores: | |
Formato: | Tesis de maestría (Master Thesis) |
Lenguaje: | Inglés (English) |
Publicado: |
Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
2018
|
Materias: |
id |
ir-001-883 |
---|---|
recordtype |
dspace |
institution |
Universidad Externado de Colombia |
collection |
DSpace |
language |
Inglés (English) |
topic |
Materiales de enseñanza Comunicación oral - Enseñanza Modelos de enseñanza Teacher-made materials Significant learning experiences Oral interaction Public School context |
spellingShingle |
Materiales de enseñanza Comunicación oral - Enseñanza Modelos de enseñanza Teacher-made materials Significant learning experiences Oral interaction Public School context Segura Sarmiento, Freddy Alejandro Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
description |
118 páginas : ilustraciones, gráficos. |
author2 |
Núñez Pardo, Astrid |
author_facet |
Núñez Pardo, Astrid Segura Sarmiento, Freddy Alejandro |
format |
Tesis de maestría (Master Thesis) |
author |
Segura Sarmiento, Freddy Alejandro |
author_sort |
Segura Sarmiento, Freddy Alejandro |
title |
Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
title_short |
Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
title_full |
Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
title_fullStr |
Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
title_full_unstemmed |
Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
title_sort |
teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction |
publisher |
Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. |
publishDate |
2018 |
_version_ |
1741870469059969024 |
spelling |
ir-001-8832022-06-08T11:54:57Z Teacher-made materials focused on significant learning to foster oral interaction Segura Sarmiento, Freddy Alejandro Núñez Pardo, Astrid Materiales de enseñanza Comunicación oral - Enseñanza Modelos de enseñanza Teacher-made materials Significant learning experiences Oral interaction Public School context 118 páginas : ilustraciones, gráficos. Esta investigación-acción de carácter cualitativa presenta un aporte de los materiales creados por el docente, basados en el aprendizaje significativo, para fomentar la interacción oral en estudiantes del grado noveno de la institución educativa distrital Rufino José Cuervo. Para la recolección de datos, se tuvieron en cuenta los talleres realizados por los estudiantes (artefactos), las notas de campo del docente, las grabaciones de audio y de video, y una encuesta respondida por los estudiantes antes de la implementación. Los hallazgos de este estudio indican que el parámetro de particularidad, subyacente en los materiales creados por el docente, favoreció el desarrollo de actividades comunicativas contextualizadas y relevantes que llevaron a la interacción oral en la clase de inglés como lengua extranjera. Asimismo, las experiencias de aprendizaje significativo promovieron un ambiente de confianza donde los alumnos aprendieron de sus experiencias y de ellos mismos. También, se generaron unas dinámicas de clase que impactaron positivamente la autoestima de los estudiantes. Finalmente, Poner en marcha dichos talleres posibilitó la comunicación oral ya que resaltaron la importancia de las relaciones entre estudiantes y así el proceso de aprendizaje se reafirmara en las interacciones entre ellos mismos. This qualitative action research study informs the influence of teacher-made materials, based on the significant learning approach, to foster oral interaction in ninth grade students at Rufino Jose Cuervo School. The data gathering instruments were teacher's field notes, students' artefacts, video recordings and a survey conducted before the implementation of the materials. The findings of this study show that the parameter of particularity underlying teacher-made materials enabled the development of contextualized and appropriate communicative activities that facilitated students to interact orally in the EFL class. Furthermore, significant learning workshops nurtured a stress-free setting where students gained knowledge of their experiences in class and themselves. This sort of dynamics exerted a positive impact on students' self-esteem. Finally, the implementation of the workshops made possible oral communication because these also emphasized students' relationships so that the learning process depended on on students' exchanges with their peers. Maestría Magíster en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2018-09-10T21:48:19Z 2018-09-10T21:48:19Z 2018 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/883 eng Campaña, L. (2014). Improving oral interaction through the use of cooperative learning activities related to cultural issues (Master's thesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Castañeda, Y. (2015). The Meaningful learning booklet, a strategy for the reading comprehension process (Unpublished Master's thesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics ascribed to the research group: Critical pedagogy and didactics for social transformation. Bogotá: Universidad Externado de Colombia Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–Developed Materials in a Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher- developed materials in fostering English Language Skills. (pp. 13-56). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J. & Ramos, B. (2009). A materials development guide for EFL pre- service, novice, and in- service teachers. Bogotá: Editorial Universidad Externado de Colombia. Rincón, E. (2016). Implementing workshops based on conversation gambits as a pedagogical strategy to foster oral interaction (Unpublished master's thesis). Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación |
score |
12,131701 |