Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness

125 páginas : ilustraciones. gráficos, fotografías.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
Otros Autores: Téllez Téllez, María Fernanda
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2018
Materias:
id ir-001-860
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Materiales de enseñanza
Comunicación oral
Cultura
Materials development
Oral communication
Culture
Cultural awareness
spellingShingle Materiales de enseñanza
Comunicación oral
Cultura
Materials development
Oral communication
Culture
Cultural awareness
Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
description 125 páginas : ilustraciones. gráficos, fotografías.
author2 Téllez Téllez, María Fernanda
author_facet Téllez Téllez, María Fernanda
Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
author_sort Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
title Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
title_short Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
title_full Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
title_fullStr Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
title_full_unstemmed Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
title_sort contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2018
_version_ 1741870584987385856
spelling ir-001-8602022-06-08T11:56:34Z Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness Ciprian Castillo, Clemencia Caterine Téllez Téllez, María Fernanda Materiales de enseñanza Comunicación oral Cultura Materials development Oral communication Culture Cultural awareness 125 páginas : ilustraciones. gráficos, fotografías. Esta investigación acción se enfoca en explorar la contribución del desarrollo e implementación de talleres contextualizados para promover la comunicación oral y la conciencia cultural. Este estudio se llevó a cabo en el colegio público, Luis Carlos Galán Sarmiento en Puerto Gaitán, Meta (Colombia) con 36 estudiantes de sexto grado, con edades entre los 12 y los 14 años en promedio. Este estudio sigue el enfoque de investigación-acción y el enfoque de teoría fundamentada para analizar los datos recolectados a través de la implementación de tres instrumentos: artefactos de los estudiantes, notas de campo y grabaciones de audio y video. Los hallazgos informaron que, a través del uso de talleres contextualizados con material atractivo, los estudiantes mejoraron su aprendizaje significativo puesto que las imágenes coloridas y locales, los ejemplos y las actividades o lecciones secuenciadas los motivaron a aprender y construir una comunicación exitosa. Del mismo modo a comunicación oral fue un vehículo para expresar sentimientos e ideas, ya que los estudiantes usaron movimientos corporales, adquirieron vocabulario y construyeron nuevos conceptos cuando compartían puntos de vista. Finalmente, los talleres ayudaron a los estudiantes a aumentar su conciencia cultural mediante el conocimiento de su propia cultura permitiéndoles pensar en acciones para protegerla. This action research focuses on exploring the contribution of the development and implementation of contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness. This study took place at Luis Carlos Galan Sarmiento public school in Puerto Gaitan. Meta (Colombia) with 36 students of sixth grade aged 12- 14 years old in average. This research study followed the action research approach and the grounded theory approach to analyze the data collected by the application of three instruments: students' artifacts, teacher's field notes, and video/audio-recordings. The findings informed that using contextualized appealing material workshops, students enhanced their meaningful learning since the localized colorful pictures, the examples, and the sequenced activities or lessons, motivated them to learn and construct a successful communication. Likewise, the oral communication was a vehicle to express ideas and feelings as students used body movements, acquired vocabulary, and built new concepts when they shared points of view. Finally, workshops helped students to increase their cultural awareness by means of knowing their own culture that allowed them to think over the actions to protect it. Maestría Magíster en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación 2018-09-07T18:25:39Z 2018-09-07T18:25:39Z 2018-02 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/860 eng Julio, R (2015). Developing the micro skill of oral communication through project work and Cooperative Learning. (unpublished manuscript), School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Munévar, M.I. (2017). Contextualized worksheets focused on tasks for two oral communication microskills. (Unpublished doctoral dissertation). Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: A path for inservice teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), Teacher research on English didactics issues (pp. 17-37). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the Research Line Materials Development and Didactics Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation. (unpublished manuscript), School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M., Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017). Teacher–Developed Materials in a Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics. In A. Núñez, M. Téllez & Castellanos, J. (Eds.), The role of teacher- developed materials in fostering English Language Skills. (pp. 13-56). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación
score 12,111491