The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension

85 páginas y anexos

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Ramírez Castro, Karoll
Otros Autores: Téllez Téllez, María Fernanda
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017. 2018
Materias:
id ir-001-513
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Inglés - Enseñanza
Comprensión de lectura
Materiales de enseñanza
Desarrollo de materiales
Comprensión lectora
Estrategias de lectura
Moodle
spellingShingle Inglés - Enseñanza
Comprensión de lectura
Materiales de enseñanza
Desarrollo de materiales
Comprensión lectora
Estrategias de lectura
Moodle
Ramírez Castro, Karoll
The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
description 85 páginas y anexos
author2 Téllez Téllez, María Fernanda
author_facet Téllez Téllez, María Fernanda
Ramírez Castro, Karoll
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Ramírez Castro, Karoll
author_sort Ramírez Castro, Karoll
title The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
title_short The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
title_full The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
title_fullStr The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
title_full_unstemmed The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
title_sort impact of moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017.
publishDate 2018
_version_ 1741870214432161792
spelling ir-001-5132022-06-08T11:54:56Z The impact of Moodle-based worksheets to enhance students' reading comprehension Ramírez Castro, Karoll Téllez Téllez, María Fernanda Inglés - Enseñanza Comprensión de lectura Materiales de enseñanza Desarrollo de materiales Comprensión lectora Estrategias de lectura Moodle 85 páginas y anexos This research study aimed to determine the impact of a series of Moodle-based worksheets in reading comprehension development to promote the use of reading strategies. This project is linked to the Materials Development field of study of the Masters‟ Emphasis on English Didactics. This qualitative study, framed in action-research, was conducted with a group of undergraduate students at a private university in Bogotá, Colombia. I collected data through students' artifacts, a focus group interview, and tests. The findings showed that the use of appealing, organized and contextualized virtual reading worksheets could be useful to enhance students' reading comprehension through an adequate use of a series of reading strategies that fostered their vocabulary development. Besides, the study showed that Virtual Learning Environments, such as Moodle, provide significant opportunities for students to empower their language learning process, which in this case, adheres to reading comprehension. Este estudio de investigación tuvo como propósito determinar el impacto de una serie de guías de trabajo diseñadas en la plataforma virtual Moodle en el desarrollo de la comprensión lectora tendiente a fomentar el uso de estrategias de lectura. El estudio se relaciona con el campo del Desarrollo de Materiales en el énfasis en Didáctica del Inglés de la Maestría en Educación de la Universidad Externado de Colombia. Su carácter cualitativo se enmarca dentro de la investigación acción, desarrollada con un grupo de estudiantes de pregrado en una universidad privada en Bogotá, Colombia. Se recolectaron los datos a través de los artefactos de los estudiantes, una entrevista de grupo focal y pruebas de lectura. Los hallazgos obtenidos determinaron que el uso de guías virtuales de trabajo basadas en lectura, al ser contextualizadas, visualmente, presentadas de manera atractiva y organizada, pueden resultar de gran utilidad para el mejoramiento de la comprensión lectora de los estudiantes, a través del uso adecuado de una serie de estrategias de lectura que adicionalmente, influyeron en el desarrollo de su vocabulario. El estudio también encontró que Ambientes Virtuales de Aprendizaje tales como Moodle pueden brindar oportunidades importantes para que los estudiantes se apropien de su proceso de aprendizaje de una lengua que, en este caso particular, hace referencia a la comprensión lectora. Maestría Magíster en Educación (Modalidad Investigación) 2018-03-08T19:35:42Z 2018-03-08T19:35:42Z 2017-10-04 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/513 eng Alfonso, J. (2014). Metacognitive strategies as a fundamental tool to enhance reading comprehension in undergraduate students. Unpublished Master„s Thesis. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Bautista, M. (2011). Use of students‟ learning strategies when implementing criminalistics materials based in the Cognitive Language Learning Approach (CALLA). In Núñez, Téllez & Castellanos (Eds.), Teacher research on English didactics issues (pp. 149-177). Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Jimenez, P. (2005). Teaching reading strategies. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Junca, J. (2012). Encouraging students to become strategic readers. In Núñez, Téllez& Castellanos (Eds.), Teacher research on English didactics issues (pp. 65-86). Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J. &Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia. Núñez, A. & Téllez, M. (2012). Using debates in the classroom: A pedagogical strategy for the development of the argumentative competence in the teaching of English as a foreign language. Bogotá: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia. Pachón, A. (2013) Improving the reading strategies awareness to shape undergraduate students' reading comprehension. Unpublished Master„s Thesis. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación (Modalidad Investigación)
score 12,131701