Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning

129 páginas

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Bautista Moyano, Jenifher
Otros Autores: Núñez Pardo, Astrid
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019. 2019
Materias:
id ir-001-2088
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Inglés - Enseñanza
Inglés - Vocabulario - Enseñanza
Materiales de enseñanza
Métodos de enseñanza
Materials development
Evaluation of materials
Vocabulary learning
Meaningful learning
spellingShingle Inglés - Enseñanza
Inglés - Vocabulario - Enseñanza
Materiales de enseñanza
Métodos de enseñanza
Materials development
Evaluation of materials
Vocabulary learning
Meaningful learning
Bautista Moyano, Jenifher
Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
description 129 páginas
author2 Núñez Pardo, Astrid
author_facet Núñez Pardo, Astrid
Bautista Moyano, Jenifher
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Bautista Moyano, Jenifher
author_sort Bautista Moyano, Jenifher
title Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
title_short Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
title_full Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
title_fullStr Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
title_full_unstemmed Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
title_sort evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019.
publishDate 2019
_version_ 1741870168606244864
spelling ir-001-20882022-06-08T11:55:56Z Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning Bautista Moyano, Jenifher Núñez Pardo, Astrid Inglés - Enseñanza Inglés - Vocabulario - Enseñanza Materiales de enseñanza Métodos de enseñanza Materials development Evaluation of materials Vocabulary learning Meaningful learning 129 páginas This qualitative documental research study analyzed and evaluated the aspects revealed in teacher-developed materials by five English teachers that promote vocabulary learning through the meaningful approach in preschool and elementary students in a private school located in Bogotá. The corpus evaluated included the materials (worksheets) developed during 2015-2017. The instruments to collect data were matrices to evaluate worksheets, semi-structured interview conducted with English monitor, and a focus group interview conducted with English teachers. The findings show that there are not common or general criteria in their design: there is not connection between the objectives of the school curriculum and the activities proposed to vocabulary learning process; the absence of activities related to students' realities or sociocultural context; was not evident a didactic organization far vocabulary learning, concerning the aspects of word knowledge; the foundations of meaningful leaming are not represented in The worksheets as the activities are not centered on young learners' expectations or weaknesses and there is absence of activities to allow the use of language in realistic contexts. The results and recommendations have been socialized and integrated to the development of materials, befitting 823 students and 5 EFl teachers as text developers in the institution. Este estudio de investigación documental cualitativo evaluó y analizó aspectos relevantes de los materiales desarrollados por cinco maestras de inglés como lengua extranjera para promover el aprendizaje de vocabulario en estudiantes de preescolar y primaria en un colegio privado en Bogotá, a través del enfoque de aprendizaje significativo. Los instrumentos para recopilar la información fueron las matrices para evaluar los materiales, entrevista grupal dirigida a las maestras y entrevista estructurada realizada con la monitora de área. Los hallazgos demuestran que las hojas de trabajo diseñadas por las maestras deben mejorar en los aspectos de presentación y criterios para su diseño; no hay conexión entre los objetivos del currículo y las actividades propuestas para el aprendizaje de vocabulario; ausencia de actividades relacionadas con el contexto sociocultural de los estudiantes o que permitan usar el lenguaje en contextos reales; no hay una organización didáctica para el aprendizaje de vocabulario conforme a los aspectos del conocimiento de una palabra; los fundamentos del enfoque de aprendizaje significativo no están representados en las hojas de trabajo. Los resultados y recomendaciones fueron socializados e integrados al desarrollo de materiales beneficiando a 823 estudiantes y a 5 maestros de inglés como desarrolladores de materiales en la institución. Maestría Magíster en Educación (Modalidad Investigación) 2019-11-06T20:34:36Z 2019-11-06T20:34:36Z 2019 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/acceptedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2088 eng Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL novice, pre-service and inservice teachers. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the Research Line Materials Development and Didactics Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation. Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., & Téllez, M.F. (2018). The argumentative competence through in-class debates. In A. Núñez, M.F. Téllez, & J. Gómez (Eds.) (pp. 19-103). Teacher-developed materials for language teaching and learning. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: a path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues 83 (pp. 14 - 38). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth (pp. 19-68). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–Developed Materials in a Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher- developed materials in fostering English Language Skills. (pp. 13-56). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Rodríguez, C. (2012). Cognitive and metacognitive strategies in the development of autonomy using portfolios in an EFL context. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues (pp. 179 - 196). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Tapias, M. (2018). The use of contextualized teacher-designed workshops based on explicit cognitive strategies foster tenth graders vocabulary learning at a public school (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotá Núñez, A., Pineda, C., & Téllez, M. (2004). Unidades didácticas relacionadas con el pensamiento crítico: una alternativa innovadora para fomentar la competencia lingüística en lengua extranejra. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación (Modalidad Investigación)
score 12,111491