A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning

158 páginas

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Álvarez Forero, Jeffer Darío
Otros Autores: Núñez Pardo, Astrid
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019. 2019
Materias:
id ir-001-2087
recordtype dspace
spelling ir-001-20872020-11-25T17:08:31Z A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning Álvarez Forero, Jeffer Darío Núñez Pardo, Astrid Inglés - Enseñanza Inglés - Vocabulario - Enseñanza Métodos de enseñanza Materials development Teacher-composed and adapted songs Vocabulary learning Localized materials 158 páginas Esta investigación acción cualitativa describió los hallazgos del desarrollo e implementación de de un módulo sensible al contexto, conformado por dos talleres, enfocados en canciones compuestas y adaptadas por el docente, en relación con el aprendizaje de vocabulario de los estudiantes del programa Friendly Town en Cajicá, Cundinamarca. El estudio se realizó con 23 estudiantes con un nivel de desempeño básico en inglés de los seis colegios públicos y el docente con sus cuatro roles. Los instrumentos utilizados para recoger los datos fueron los artefactos de los estudiantes, los diarios de campo del profesor y los grupos focales. Los materiales localizados contenían temas con las realidades de los estudiantes, presentación atractiva y estrategias de aprendizaje efectivas que promovieron la participación y el aprendizaje de vocabulario a través del trabajo individual y grupal para la culminación de las actividades. Asimismo, las canciones compuestas y adaptadas por el profesor aumentaron la motivación, el atractivo emocional y la participación, lo cual llevó al aprendizaje de vocabulario al relacionar sus letras a las realidades de los estudiantes, quienes reconocieron su esfuerzo al componer canciones. Adicionalmente, se logró el aprendizaje de vocabulario al leer y pronunciar las nuevas palabras, pero los estudiantes tuvieron dificultades al momento de escribirlas. This qualitative action research described what the design and development of a context-bound module made up oftwo workshops, focused on teacher-composed and adapted songs, revealed about vocabulary leaming in students enrolled in the Friendly Town program in Cajicá, Cundinamarca. The study was conducted with 23 students with a basic proficiency English leve] from the six public schools and the teacher with his four roles: teacher-researcher, text developer, songwriter, and singer. The instruments used to collect data were students' artifacts, teacher's field notes, and a focus group interview. The findings revealed that the development and implementation of a context-bound module accomplished particularity and practicality. It was demonstrated that local knowledge was created through the context­ bound module as well as the teacher-composed and adapted songs.The localized materials contained topics with students' realities, attractive layout, and effective leaming strategies that promoted participation and vocabulary leaming through individual and group work for activity completion. Regarding teacher-composed and adapted songs, they raised motivation, emotional appeal, and participation, which led to vocabulary leaming by relating lyrics to students' realities, who recognized the teacher's effort when composing songs. Additionally, vocabulary learning was achieved by reading and pronouncing new words, but students struggled when spelling them. Magíster en Educación (Modalidad Investigación) Maestría 2019-11-06T20:16:40Z 2019-11-06T20:16:40Z 2019 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc info:eu-repo/semantics/masterThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text https://purl.org/redcol/resource_type/TM https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2087 eng Universidad Externado de Colombia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019. Maestría en Educación (Modalidad Investigación) Facultad de Ciencias de la Educación
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Inglés - Enseñanza
Inglés - Vocabulario - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Materials development
Teacher-composed and adapted songs
Vocabulary learning
Localized materials
spellingShingle Inglés - Enseñanza
Inglés - Vocabulario - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Materials development
Teacher-composed and adapted songs
Vocabulary learning
Localized materials
Álvarez Forero, Jeffer Darío
A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
description 158 páginas
author2 Núñez Pardo, Astrid
author_facet Núñez Pardo, Astrid
Álvarez Forero, Jeffer Darío
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Álvarez Forero, Jeffer Darío
author_sort Álvarez Forero, Jeffer Darío
title A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
title_short A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
title_full A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
title_fullStr A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
title_full_unstemmed A context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
title_sort context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019.
publishDate 2019
_version_ 1684401710718517248
score 11,369555