Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations

111 páginas y anexos.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Sarmiento Tacha, Sandra Milena
Otros Autores: Núñez Pardo, Astrid
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2019
Materias:
id ir-001-1319
recordtype dspace
spelling ir-001-13192020-11-25T16:45:48Z Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations Sarmiento Tacha, Sandra Milena Núñez Pardo, Astrid Métodos de enseñanza Inglés - Enseñanza Materials development The lexical approach Collocations Vocabulary 111 páginas y anexos. Esta investigación acción cualitativa explora la contribución de dos talleres de vocabulario, al aprendizaje de colocaciones, estructurados bajo el enfoque léxico, en estudiantes de sexto grado de una Institución Educativa Departamental (IED). El estudio se realizó con 18 estudiantes de edades entre los 10 y los 13 años, y la información se recolectó a través de artefactos de los estudiantes, notas de campo de la maestra, y dos cuestionarios. Los hallazgos demostraron un efecto positivo de los materiales que se desarrollaron bajo los principios de adquisición de segundas lenguas y el marco de referencia para el desarrollo de materiales y el enfoque léxico. Además, el enfoque léxico y las estrategias de aprendizaje respaldaron la enseñanza de las colocaciones a través de diversas actividades que iban desde el simple reconocimiento de las colocaciones y finalizó con la redacción de un texto corto. This qualitative action research study explored the contribution of two vocabulary workshops, based on the lexical approach, to the learning of collocations in sixth graders in a public school. The current study was conducted with 18 students aged 10-13, and the data gathering instruments used were students' artefacts, teacher's field notes and two questionnaire. Data gathered were analyzed under the framework of the grounded theory and the color coding technique. The findings evinced a positive effect of sequenced self-discovery, self-investment and learning styles-based materials for productive activities using collocations. Besides, lexical approach and learning strategies supported learning collocations through diverse activities. First students identified collocations in contextual sentences or short texts and then they wrote a short text using collocations. Magíster en Educación (Modalidad Investigación) Maestría 2019-02-14T15:19:18Z 2019-02-14T15:19:18Z 2018-09-07 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc info:eu-repo/semantics/masterThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text https://purl.org/redcol/resource_type/TM https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1319 eng Universidad Externado de Colombia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Maestría en Educación (Modalidad Investigación) Facultad de Ciencias de la Educación
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Métodos de enseñanza
Inglés - Enseñanza
Materials development
The lexical approach
Collocations
Vocabulary
spellingShingle Métodos de enseñanza
Inglés - Enseñanza
Materials development
The lexical approach
Collocations
Vocabulary
Sarmiento Tacha, Sandra Milena
Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
description 111 páginas y anexos.
author2 Núñez Pardo, Astrid
author_facet Núñez Pardo, Astrid
Sarmiento Tacha, Sandra Milena
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Sarmiento Tacha, Sandra Milena
author_sort Sarmiento Tacha, Sandra Milena
title Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
title_short Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
title_full Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
title_fullStr Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
title_full_unstemmed Vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
title_sort vocabulary workshops and the lexical approach in the learning of collocations
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2019
_version_ 1684401515870027776
score 11,373924