Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions

111 páginas y anexos.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Rodríguez Chapetón, María Ximena
Otros Autores: Gómez Barón, Julio César
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2019
Materias:
id ir-001-1309
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Inglés - Enseñanza
Group discussions
Speaking fluency
Materials development
Contextualized worksheets
spellingShingle Inglés - Enseñanza
Group discussions
Speaking fluency
Materials development
Contextualized worksheets
Rodríguez Chapetón, María Ximena
Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
description 111 páginas y anexos.
author2 Gómez Barón, Julio César
author_facet Gómez Barón, Julio César
Rodríguez Chapetón, María Ximena
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author Rodríguez Chapetón, María Ximena
author_sort Rodríguez Chapetón, María Ximena
title Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
title_short Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
title_full Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
title_fullStr Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
title_full_unstemmed Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions
title_sort enhancing efl learners speaking fluency through group discussions
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2019
_version_ 1741870441839984640
spelling ir-001-13092022-06-08T11:56:02Z Enhancing EFL learners speaking fluency through group discussions Rodríguez Chapetón, María Ximena Gómez Barón, Julio César Inglés - Enseñanza Group discussions Speaking fluency Materials development Contextualized worksheets 111 páginas y anexos. Este estudio de investigación acción reporta el impacto del diseño e implementación de seis guías de trabajo basadas en discusiones grupales en el desarrollo de la fluidez oral de un grupo de 14 estudiantes de nivel intermedio de inglés en un instituto de idiomas en Bogotá, Colombia. Los instrumentos utilizados para la recolección de datos fueron material de los estudiantes, notas de campo, grabaciones de audio y entrevistas a grupos focales. Los hallazgos sugieren que debido a que los materiales fueron diseñados e implementados teniendo en cuenta las particularidades de los estudiantes, se ajustaron a las necesidades de los estudiantes y les brindaron oportunidades para utilizar el lenguaje de manera significativa. De igual forma, se concluyó que el desarrollo de materiales contextualizados impactó el proceso de aprendizaje de los estudiantes permitiendo a los estudiantes comunicar ideas y opiniones a pesar de cualquier limitación relacionada con el dominio del inglés. Los resultados también indicaron que las discusiones en grupo ayudaron a los estudiantes a desarrollar su fluidez oral y a enfocarse más en el significado que en la forma del idioma. This action research study reports the impact that the design and implementation of six worksheets, based on group discussions, had in the speaking fluency development of a group of 14 intermediate-English level students from a languages institute in Bogotá, Colombia. The instruments used for data collection were students' artifacts, field notes, audio recordings, and focus group interviews. The findings suggested that as the materiaIs were designed and implemented taking into consideration students' particularities, they encompassed needs and provided plenty of opportunities to use language meaningfully. It was also concluded that the contextualized materiaIs developed for the study impacted students' learning process and facilitated teacher's work. As the results indicated, the worksheets enabled students to communicate ideas and thoughts successfully, despite any limitation related to English language proficiency and provided them with the necessary confidence to participate in the group discussions. The results also showed that group discussions helped students to develop their speaking fluency and to focus on meaning rather than on the form of the language. Maestría Magíster en Educación (Modalidad Investigación) 2019-02-13T20:59:47Z 2019-02-13T20:59:47Z 2018-08-28 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1309 eng Herrán, J. (2015). Content-based workshops for oral fluency in an EFL classroom (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Montaña, C., (2015). Improving oral fluency through vocabulary learning activities based on collocations. (Unpublished Master’s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the research group: Critical pedagogy and didactics for social transformation. Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017). Teacher–developed materials in a master’s programme in education with emphasis on English didactics. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher-developed materials in fostering English language skills. (pp. 13-56). Bogotá: Departamento de publicaciones Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–developed materials in a master’s programme in education with emphasis on English didactics. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher-developed materials in fostering English language skills. (pp. 13-56). Bogotá: Departamento de publicaciones Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia. Velasquez, Y. (2014). Oral fluency improvement activities through communicative language (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher- GROUP DISCUSSIONS FOR SPEAKING FLUENCY 79 developed materials in fostering English language skills. (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de publicaciones Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación (Modalidad Investigación)
score 12,131701