Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills

104 páginas y anexos.

Detalles Bibliográficos
Autor Principal: González Acosta, Catherin Viviana
Otros Colaboradores: Gómez, Julio César
Formato: Tesis de maestría (Master Thesis)
Lenguaje:Inglés (English)
Publicado: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. 2019
Materias:
id ir-001-1298
recordtype dspace
institution Universidad Externado de Colombia
collection DSpace
language Inglés (English)
topic Inglés - Enseñanza
Lectura - Enseñanza
Materials development
Worksheets
Vocabulary learning strategies
Reading comprehension
spellingShingle Inglés - Enseñanza
Lectura - Enseñanza
Materials development
Worksheets
Vocabulary learning strategies
Reading comprehension
González Acosta, Catherin Viviana
Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
description 104 páginas y anexos.
author2 Gómez, Julio César
author_facet Gómez, Julio César
González Acosta, Catherin Viviana
format Tesis de maestría (Master Thesis)
author González Acosta, Catherin Viviana
author_sort González Acosta, Catherin Viviana
title Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
title_short Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
title_full Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
title_fullStr Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
title_full_unstemmed Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
title_sort vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
publisher Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
publishDate 2019
_version_ 1741870617589710848
spelling ir-001-12982022-06-08T11:56:33Z Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills González Acosta, Catherin Viviana Gómez, Julio César Inglés - Enseñanza Lectura - Enseñanza Materials development Worksheets Vocabulary learning strategies Reading comprehension 104 páginas y anexos. This qualitative action research study informs the contribution of the design and implementation of worksheets based on vocabulary learning strategies to improve reading comprehension in a group of seventh graders in a public school in Bogotá, Colombia. The current study is supported by three constructs: materials development. Vocabulary learning strategies, and reading comprehension. To accomplish the proposed objectives, five worksheets were designed and implemented considering the principles of materials development. In addition, the data were gathered by means of students' artifacts. Field notes and focus group interviews. These instruments conducted the researcher to both collect evidence methodically and answer the research question. The findings of this research study showed: firstly, that teacher-made materials triggered effective processes to improve the reading comprehension. Factors like building understanding and confidence, and the design of teaching resources focused on the development of the brain's potential contributed substantially to the improvement of students' reading comprehension. Secondly, it was evident the importance of considering L1 as a source to support vocabulary learning due to the fact that students relied on Spanish to figure out how the L2 worked; besides, their only previous linguistic knowledge is L their mother tongue. Thirdly, it was revealed the impact that certain factors and strategies like sharing and comparing knowledge with peers had on the students’ reading comprehension. Esta investigación cualitativa se basó en el diseño y la implementación de talleres a partir de estrategias para el aprendizaje de vocabulario con el fin de mejorar los procesos de comprensión de lectura en estudiantes de grado séptimo en un colegio público en Bogotá, Colombia. Este estudio se fundamenta en tres constructos: desarrollo de materiales, estrategias de aprendizaje de vocabulario y comprensión de lectura. Para alcanzar los objetivos propuestos se diseñaron e implementaron cinco talleres considerando los principios para el desarrollo de materiales. Se analizó la información obtenida de los siguientes instrumentos: trabajos de los estudiantes. diarios de campo, y entrevistas de grupos focales. Estos instrumentos direccionaron a la investigadora a recoger evidencias y a analizar la información para responder a la pregunta de investigación. Los hallazgos de esta investigación muestran que: primero, los materiales elaborados por los maestros incentivan el desarrollo de procesos efectivos para la comprensión de lectura. Factores como la construcción de la comprensión y la confianza, y la importancia de diseñar recursos educativos centrados en el desarrollo del potencial mental, contribuyen sustancialmente en el mejoramiento de la comprensión de lectura. Segundo, se evidencia la importancia de considerar la lengua materna como un recurso que contribuye al aprendizaje de vocabulario debido a la fuerte dependencia que los estudiantes desarrollan en español para entender cómo funciona la lengua extranjera. y al hecho de que su único referente de conocimiento lingüístico previo sea su lengua materna. Tercero, se demuestra el impacto que ciertos factores y estrategias como el conocimiento frente al funcionamiento de la lengua extranjera y el comparar y compartir con sus pares tienen en la comprensión de lectura de los estudiantes. Maestría Magíster en Educación (Modalidad Investigación) 2019-02-13T15:36:01Z 2019-02-13T15:36:01Z 2018-08-23 Trabajo de grado - Maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc Text info:eu-repo/semantics/masterThesis https://purl.org/redcol/resource_type/TM info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1298 eng Hoyos, J. (2016). Implementing materials designed to develop vocabulary acquisition. (Unpublished master’s thesis). School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá Neita, L. (2015). Task-based vocabulary activities to enhance reading comprehension. (Unpublished master’s thesis). Bogotá: School of Education, Universidad Externado de Colombia Núñez, A., Téllez, M. & Castellanos, J. (2017 b). Teacher-developed materials in a master programme in education with emphasis on English didactics. In A. Núñez, M.F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher - developed materials in fostering English language skills (pp. 13-56) Bogotá: Departamento de publicaciones Universidad Externado de Colombia. Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Document: Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation). Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: School of Education, Universidad Externado de Colombia. Universidad Externado de Colombia info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf application/pdf Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018. Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación (Modalidad Investigación)
score 12,132559